W dniu 26.02.2010r. po rocznej znojnej pracy 4 dyrektorów z Miejskich Przedszkoli w Jarosławiu Małgorzata Głogowska - Jucha - dyrektor MP1, Dorota Muzyczka - dyrektor MP3, Janina Szajny - dyrektor MP8, Agata Kolasa-Skiba - dyrektor MP9 oraz nauczyciele Bogumiła Porczak-Osada - MP1, Joanna Niemczyk i Ewa Witek - SP6 oraz Agnieszka Kapusta - SP10 ukończyło studia podyplomowe w zakresie terapii pedagogicznej. Na studiach była z nami pani wizytator KO mgr Maria Pels. Studia organizował Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Logikos" w Nowej Sarzynie we współpracy z Wyższą Szkołą Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim. Na koniec studiów zwiedziliśmy zabytkowy Kościół i klasztor oo. Bernardynów w Leżajsku.
Terapia pedagogiczna, zwana dawniej reedukacją lub zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania specjalistyczne o charakterze psychologiczno - pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym. Jest to szczególnie ważne na początku kariery szkolnej dziecka.
Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia zazwyczaj wiążą się z trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnościach szkolnych i odnoszą się do dzieci o: inteligencji przeciętnej i niższej niż przeciętna, z zakłóceniami funkcji wzrokowych i słuchowych, z zakłóceniami i opóźnieniami rozwoju ruchowego razem z zakłóceniami procesu lateralizacji, o zaburzonym rozwoju procesów emocjonalno - motywacyjnych, z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami zdolności matematycznych, z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych.
Trudnościom szkolnym często towarzyszą także trudności wychowawcze, zaburzenia aktywności, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych.
Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zakłóceniami rozwojowymi możliwości wszechstronnego rozwoju.
W celu eliminowania niepowodzeń oraz ich ujemnych konsekwencji oddziaływuje się za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się.
Terapię pedagogiczną prowadzi się w formie indywidualnej i grupowej (liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 uczniów), by spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno - motywacyjnej oraz wiedzy i umiejętnościach dziecka.
W przedszkolu i szkole terapia pedagogiczna odbywa się zazwyczaj w postaci zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i wyrównawczych.
Celem terapii pedagogicznej jest: stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji - dzieci wymagają wyrównywania braków w sferze psychicznej w skutek doświadczania negatywnych ocen i kar, a więc zainteresowanie ich tym co jest dla nich atrakcyjne i możliwe do osiągnięcia oraz dostrzeganie uzdolnień, sukcesów i pozytywnych cech.
Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej. Zachęcamy wszystkich nauczycieli małych dzieci do takiego typu doskonalenia zawodowego nauczycieli jak studia kwalifikacyjne z terapii pedagogicznej.
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego wyraźnie opisuje proces wspomagania rozwoju dziecka i dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dzieci. Ukierunkowana jest na obserwację dziecka i efekty pracy z dzieckiem współpracując ściśle z rodzicami.