Nasze wydawnictwa

listopad, nr 11 (157) / 2005

XIII Festiwal Muzyki Dawnej
Festiwal Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni rozbrzmiewał w jarosławskich kościołach już po raz trzynasty. | Fot. Krzysztof Peszko
Festiwal Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni rozbrzmiewał w jarosławskich kościołach już po raz trzynasty.
Fot. Krzysztof Peszko

Liturgią nieszporów na wigilię święta Zaśnięcia (Wniebowzięcia) NMP rozpoczął się 21 sierpnia 2005 r. w jarosławskiej cerkwi konkatedralnej XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń naszych korzeni". Śpiewy wykonali Ojcowie Studyci oraz Majsternia Pisni ze Lwowa. Na uroczystość przybył Metropolia przemysko - warszawski Kościoła greckokatolickiego ks. abp Jan Martyniak, który zaznaczył, że spotkanie modlitewne odbywa się w sanktuarium Matki Najświętszej, która jest Bramą Miłosierdzia. Nawiązując do Światowych Dni Młodzieży powiedział: "Jesteśmy świadkami wielkiego wydarzenia w Kolonii. Ojciec św. przekazuje orędzie, że człowiek może żyć uczciwie, sprawiedliwie i w miłości, kiedy będzie żył Chrystusie". Tak jak Mędrcy idący za blaskiem gwiazdy, powinniśmy, gdy znajdziemy swoją drogę, zmienić plany i powracać inną, odmienioną. "Odkrywanie korzeni wspólnej kultury zbliża nas do Pana i wzajemnie do siebie" - podkreślił abp Martyniak.

W drugim dniu "uczty w kręgu kultury arabskiej" w Bazylice MB Bolesnej wystąpili: Begona Olavide Arizcun oraz Ramiro Amusategui Prado z Hiszpanii. Piękny głos artystki, która występowała w Jarosławiu w 2001 r. wraz z zespołem Mudejar, w połączeniu z subtelnymi dźwiękami psalterium oraz lutni arabskiej przeniósł w zaczarowany świat liczne grono miłośników muzyki, zarówno obecnych na koncercie, jak i słuchających za pośrednictwem II Programu Polskiego Radia.

Wtorkowe spotkanie z muzyką dawną w klasztorze oo. Reformatów zachwyciło zebranych słuchaczy. Dwóch Włochów: Stefano Albarello (śpiew, lutnia średniowieczna, kanun) i Fabio Tricomi (fidel, marranzano, instrumenty perkusyjne), Libańczyk Ghazi Makulo (śpiew, lutnia krótkoszyjkowa zw. "ud") oraz Marokańczyk Jama Ouassini (fidel, marranzano. instrumenty perkusyjne) zaprezentowali w trakcie kilkudziesięciu minut efekt swoich poszukiwań, przenikania się dwóch światów muzyki: świata arabskiego - islamu i chrześcijańskiego - europejskiego począwszy od XIV w. Balansowanie pomiędzy dwiema kulturami, poszukiwanie procesu przenikania się i wzajemnych wpływów, to temat, który pasjonuje muzyków od dawna. Bogata tradycja muzyki arabsko - muzułmańskiej sprawiła, że artyści podjęli świetne dzieło wzajemnego sięgania i ochrony szeroko pojętych korzeni muzyki dawnej. Koncert zakończył się po kilkakrotnym bisowaniu.

Środa zgromadziła w kościele św. Stanisława i Mikołaja wokół dwóch żeńskich zespołów: Kantika (wyk. m.in. z Niemiec, Francji, Włoch, Egiptu) i Voci Unite (uczennice Szkoły Podstawowej nr 7 w Łomży) duże grono wielbicieli muzyki. Kantika założony został przez Niemkę Kristin Hoefner. Pięć kobiet wykonując tradycyjne utwory mszalne z zachowaniem oryginalnego rytmu i kolejności nabożeństwa wprowadzają w nastrój średniowiecznego życia monastycznego, gdzie czas płynie bardzo wolno, a centrum życia codziennego jest wychwalanie Boga. Voci Unite założony i kierowany jest przez p. Katarzynę Szmitko. Dziewczęta w wieku 11 - 19 lat wykonują utwory średniowieczne. Przygodę z Kantiką zawdzięczają warsztatom chorałowym w Łomży w lipcu, z udziałem właśnie Kristin Hoefner. Wykonanie monodycznych i polifonicznych utworów w oparciu o oryginalne (XI i XII w.) zapisy muzyczne sprawia, że słuchając koncertu przenosimy się w zamierzchłe czasy. Współbrzmienie dwóch zespołów, dziewczęce głosy zespołu łomżyńskiego i Voci Unite i dojrzała barwa Kantiki świetnie się uzupełniały i tworząc niecodzienne "słuchowisko". Obydwa koncerty transmitował Program Drugi Polskiego Radia.

Czwartkowe spotkanie wieczorne zgromadziło wokół ołtarza w Kościele pw. Bożego Ciała Chór Byzantion z Rumunii ubogacony osobą światowej sławy znawcy muzyki bizantyjskiej Likurgosa Angelopulosa z Grecji. Słuchacze mieli okazję po raz kolejny zachwycić się głosem Greka. Chór Byzantion powstał osiem lat temu i przez ten czas dał poznać się na wielu festiwalach w Grecji, Danii, Belgii, Rumunii. Chór podtrzymuje rumuńską tradycję śpiewu bizantyjskiego przekazywaną ustnie; w skład zespołu wchodzą absolwenci Prawosławnego Seminarium Teologicznego im. Św. Bazylego Wielkiego oraz Prawosławnego Studium Teologicznego im. Dumitru Staniole w Jassach. Kolegiata rozbrzmiewała starodawnym śpiewem, interpretacja rumuńskiego i greckiego chorału zachwyciła publiczność, artyści długo żegnali się z publicznością. Mieliśmy wrażenie, że bisom nie będzie końca.

Piątek w kościele pw. św. Mikołaja i Stanisława wypełniony był muzycznym zgłębianiem tajemnic z życia Jezusa zamkniętych w tajemnicach różańca. Wybór Sonat Różańcowych niemieckiego kompozytora H. I. F. Bibera rozbrzmiewał w jarosławskim kościele w wykonaniu fińskiego zespołu "Battalia". Z uwagi na niedyspozycję skrzypaczki Sirkki-Liisy Kaakinen, trzy spośród piętnastu sonat, Battalia (skład: Mika Suihkonen - viola da gamba, Annamari Pölhö - organy, klawesyn, Andrew Lawrence King - harfa) wykonała z udziałem Zbigniewa Pilcha - męża artystki. Sonata I - Zwiastowanie, VI - Modlitwa Jezusa w Ogrójcu i XI - Zmartwychwstanie porwała publiczność.

Ponadto wykonano kilka utworów kompozytorów XVI - XVII wiecznych. Tradycyjnie także kościół przy Opactwie Panien Benedyktynek otwarty był dla wszystkich do godzin porannych. Przy muzyce dawnej, w półmroku, uczestniczyliśmy w czuwaniu modlitewnym.

Sobotni koncert zorganizowany został w Bazylice Matki Bożej Bolesnej oo. dominikanów. Chór Festiwalowy (złożony z uczestników tegorocznego festiwalu pod kier. Roberta Hugo) i Narol Baroque kończyli świętowanie z muzyką dawną. Narol Baroque tworzą artyści pod kier. Klawesynisty Władysław Kłosiewicza: Robert Hugo - organy i prowadzenie chóru, Jeremy West - kornet, Anton Biroula - chitarrone, Anna Kowalska - lutnia.

Zgodnie z wieloletnią tradycją festiwal kończy wspólna Msza św. w kolegiacie pw. Bożego Ciała. W tym roku, 28.08.05 była to uroczysta gregoriańska Msza pontyfikalna, której przewodniczył o. Bernard Sawicki - opat z Tyńca. W homilii nawiązał do spotkania młodzieńca, który na pustyni pytał starca w jaki sposób można osiągnąć stałą radość życia. W odpowiedzi usłyszał: podążaj za wizją, staraj się odnaleźć niebo w duszy i dokonuj konfrontacji własnej wizji z wizją nieba. Nie brakło też odniesienia do szczególnej roli festiwalu w Roku Eucharystii. "Festiwal jest źródłem, z którego nieustannie czerpiemy inspirację i natchnienia muzyczne i duchowe, a także jest szczytem, na który powinniśmy się wspinać" - powiedział biskup Bernard. Jednym z koncelebrantów był również o. Andrzej Madej z Turkmenistanu, który w kilku słowach opowiedział o niewielkiej wspólnocie, której głosi Dobrą Nowinę.

Codziennością jarosławskiego festiwalu stał się duży udział młodzieży w koncertach. Na co dzień słuchająca współczesnej muzyki młodzież, obcująca z kulturą elektroniki i informatyzacji przez kilka dni zanurza się w świat odległy i odmienny, ale porywający. Kościoły jarosławskie wypełniają się po sklepienia czarującą muzyką dawną, kadzidłem, zapachem topionego wosku, które jak przed wiekami zapalały wiernych do modlitw.

Zofia Krzanowska
Iwona Międlar
Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65