Nasze wydawnictwa

październik, nr 10 (118) / 2002

RAPORT ZA KADENCJĘ 1998 - 2002 - II BUDŻET MIASTA
DOCHODY

 

Wyszczegónienie Lata w tys. zł
1998 1999 2000 2001 2002
Dochody ogółem w tym: 40.256.427 45.729.000 48.044.729 51.515.372 33.984.290
Dochody własne w tym: 21.813.533 23.821.456 24.729.685 27.353.466 17.470.169
dochody realizowane bezpośrednio przez urząd 13.512.302 14.675.049 14.618.972 16.745.360 12.513.718
dochody realizowane przez urzędy skarbowe 423.827 463.473 431.195 937.894 321.153
udziały w podatkach państwowych 7.876.404 8.682.934 9.679.518 9.670.212 4.635.298
dotacje celowe 6.905.979 8.880.208 9.592.433 6.430.869 4.335.164
subwencje 11.545.915 13.027.336 13.722.611 17.731.037 12.178.957

 

Podstawowym rodzajem dochodów gminnych są podatki i opłaty lokalne oraz udziały w podatkach centralnych.

Subwencje i dotacje są wyrazem redystrybucji publicznych zasobów pieniężnych stosowanej w ramach systemu budżetowego. Z jednej strony uzupełniają one dochody gminy, z drugiej stanowią środek silnej ingerencji organów centralnych. Gminy rzadko mają bezpośredni wpływ na wysokość subwencji i dotacji.

W kwotach zbiorczych dochody ogółem wzrastały nominalnie w stosunku do roku poprzedniego odpowiednio: w roku 1999 o 13,6%, w roku 2000 o 5,1%, w roku 2001 7,2% podczas, gdy wskaźnik inflacji za 1999 rok wyniósł 7,3 %, za 2000 rok wyniósł 10,1% za 2001 prognozowano wskaźnik inflacji 6,6%. Niższe niż wskaźnik inflacji dochody zanotowano w roku 2000, znacznie wyższe niż wskaźnik inflacji uzyskano natomiast w roku 1999. Zjawisko wzrostu dochodów w 1999 r. przy spadku dochodów z udziału w podatku dochodowym od osób prawnych spowodowane było dużym wzrostem wpływów z pozostałych dochodów własnych, dotacji celowych w tym na własne zadania inwestycyjne oraz subwencji rekompensującej. W tym miejscu należy wspomnieć, że miasto na przestrzeni lat 1997- 2000, w związku z wpisaniem do budżetu centralnego inwestycji wodociągowej pn. Zakład Uzdatniania Wody otrzymywało bardzo duże środki na dofinansowanie tej inwestycji i tak za rok:

1998 - 2.080.000 zł,
1999 - 3.018.000 zł,
2000 - 3.140.000 zł.

W tych latach miało to bardzo duży wpływ na strukturę budżetu zarówno po stronie dochodów jak i wydatków .

Niższe niż wskaźnik inflacji dochody roku 2000 związane były ogólnym spadkiem wpływów z własnych dochodów podatkowych, subwencji ogólnej oraz dotacji celowych na własne zadania bieżące.

Struktura dochodów według ich konstytucyjnego podziału na dochody własne, dotacje celowe i subwencje ogólne ulega zmianie, bowiem udział dochodów własnych w całości podlega systematycznemu obniżeniu na rzecz subwencji i dotacji celowych.

W ramach wydatków budżetu miasta największe i najistotniejsze znaczenie mają dwa rodzaje wydatków na inwestycje oraz oświatę, ponieważ w swej istocie dają wyraz nakładów miasta na rozwój jego potencjału zarówno intelektualnego oraz infrastrukturalnego.

 

Wyszczególnienie Lata w tys. zł
1998 1999 2000 2001 2002
Wydatki ogółem: 40.440.130 47.735.950 53.717.848 53.204.569 31.624.725
wydatki inwestycyjne 8.008.992. 10.359.196 14.391.708 8.458.122 1.715.000
wydatki oświatowe 16.168.913 18.956.219 21.513.550 23.498.571 15.893.838

 

Poziom wydatków na zadania oświatowe systematycznie wzrastał w poszczególnych latach i nie był to tylko wzrost wynikający tylko z stopnia inflacji czy wzrostu cen towarów i usług. Wzrost ten był powodowany troską o wysoki poziom oświaty na poziomie podstawowym i gimnazjalnym w mieście. Na wysokim poziomie utrzymywał się także stan wydatków w poszczególnych latach na inwestycje miejskie. Był on m.in. podyktowany troską o polepszenie jakości życia mieszkańców poprzez finansowanie inwestycji w zakresie gospodarki wodno - ściekowej, inwestycjami w oświacie, a obecnie inwestycja w zakresie kultury fizycznej tj budową krytej pływalni dla mieszkańców miasta.

 

 

Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65