Nasze wydawnictwa

marzec-kwiecień, nr 3 (100) / 2001

Strona 14
Dzialalnosc Miejskiego Osrodka Pomocy Spolecznej w Jaroslawiu
w roku 2000 i mozliwosci finansowe na 2001 rok

W minionym roku tak jak i w latach poprzednich Ośrodek realizował zadania zlecone i własne gminy w oparciu o ustawę o pomocy społecznej i programy rządowe. W ramach realizacji powierzonych zadań wypłacane były zasiłki stosownie do uprawnień stron.

Z zakresu zadań zleconych w ub. roku wypłacono zasiłki obligatoryjne dla 936 rodzin, w tym:
- 232 - zasiłki stałe z tytułu sprawowania opieki nad dzieckiem wymagającym stałej pielęgnacji,
- 206 - renty socjalne osobom całkowicie niezdolnym do pracy z powodu inwalidztwa powstałego przed ukończeniem 18-go roku życia,

- 193 - zasiłki stałe wyrównawcze całkowicie niezdolnej do pracy osobie z powodu wieku lub inwalidztwa,
- 104 - zasiłki z tytułu ochrony macierzyństwa,
- 68 - pomoc dla kombatantów,
- 58 - zasiłki pielęgnacyjne,
- 45 - zasiłki gwarantowane okresowe,
- 19 - zasiłki rodzinne,
- 11 - dodatki do zasiłków stałych wyrównawczych.

Wydatki na wypłatę powyższych świadczeń w roku 2000 wyniosły 2.699.882 zł.

Informujemy, że Ośrodek w ciągu roku napotykał na trudności finansowe z powodu niedostatecznych środków finansowych w stosunku do istniejących potrzeb. Mianowicie od początku roku ubiegłego do końca sierpnia nie było możliwości przyznania zasiłku okresowego, ponieważ występował brak środków na ten cel. Pierwsze zasilenie w tym zakresie nastąpiło dopiero w miesiącu wrześniu.

Trudna była dla Ośrodka sprawa podejmowania decyzji. Nasuwało się pytanie: czy zasilić część rodzin w bardzo trudnej sytuacji bez dochodów i rodziny wielodzietne taką kwotą zasiłku, aby rodzina mogła normalnie egzystować, czy objąć pomocą większą liczbę rodzin i w części zaspokoić ich potrzeby?

Odpowiedzią na powższe wątpliwości przyniosły roszczenia stron. Do Ośrodka napływały prośby i interwencje. Codzienne wizyty osób i rodzin z dziećmi w Ośrodku zmuszały do objęcia pomocą większej liczby rodzin z ograniczaniem wysokości zasiłków. Tak więc rozpatrywano wnioski stron do całkowitego rozdysponowania środków finansowych, a osobom, dla których nie starczyło środków wydano decyzje odmowne.

Brak dostatecznych środków zawsze powoduje niezadowolenie naszych stron. Wzrastające bezrobocie powoduje zwiększanie liczby rodzin oczekujących pomocy. Niektórym z nich uda się podjąć pracę dorywczą, a w większości przypadków osoby te pozbawione są możliwości podjęcia zatrudnienia na dłuższy okres.

Zauważa się przy tym, że rosną zadłużenia rodzin z tytułu opłat czynszu, gazu i energii elektrycznej. Brak stałego źródła dochodu nie pozwala na takie wydatki rodziny. Niekiedy bywa tak, że Ośrodek na wiadomość o zaplanowanej eksmisji z mieszkania danej rodziny, decyduje się wstrzymać wypłatę zaplanowanego już świadczenia innej rodzinie, aby wesprzeć taką rodzinę i uchronić przed skutkiem bezdomności.

Podobne reakcje Ośrodka są praktykowane przy zagrożeniu odcięcia dopływu gazu czy energii z uwagi na dodatkowe koszty dla danej rodziny. Takie sytuacje powtarzają się coraz częściej. Zauważamy, że rodziny w pierwszej kolejności zaspokajają potrzeby związane z wyżywieniem rodziny, na co niekiedy też nie wystarcza środków. Opisując powyższe trudności mamy na uwadze takie środowiska, gdzie występuje rodzina niezaradna życiowo na skutek ubóstwa, wielodzietności i bezrobocia. Natomiast rozpatrywanie wniosków stron i rodzin, gdzie zachodzi wątpliwość co do możliwości podjęcia pracy, a strony nie czynią starań w tym kierunku, aby poprawić swoją sytuację bytową, następuje przez ograniczenie wysokości wypłaty świadczeń lub wydanie decyzji odmownej. Stwierdza się bowiem, że strony występują jakby z przyzwyczajenia do odbioru świadczeń, które jednak nie mogą stanowić dla nich stałego źródła dochodu. Bowiem pomoc społeczna ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. W sytuacji rozpatrywania w/w przypadków strony niezadowolone z decyzji Ośrodka wyrażają swoje niezadowolenie agresją, odwoływaniem się do różnych instytucji i pisaniem różnych roszczeń.

Zdajemy sobie sprawę z trudnej sytuacji materialnej naszych rodzin, ale widzimy jak niektóre osoby nawet w skrajnej sytuacji bytowej nie potrafią wyrzec się posiadanego nałogu np. picia alkoholu i palenia papierosów, aby przeznaczyć je na wyżywienie. Nasze uwagi nie są uwzględniane przez strony.

Wymieniona na początku kwota wydatków z tytułu wypłaty świadczeń nie stanowi całości wydatków na zadania zlecone. Ośrodek poniósł wydatki z tytułu opłaty składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne naszych świadczeniobiorców, wydatki związane z kosztami utrzymania Ośrodka i Środowiskowego Domu Samopomocy. Łącznie wydatki w roku 2000 na realizację zadań zleconych wyniosły kwotę 3.936.037 zł.

Zadania własne gminy


Oprócz wydatków ponoszonych przy realizacji zadań zleconych Ośrodek ponosi wydatki na realizację zadań własnych gminy. Udzielone świadczenia w roku 2000 w ujęciu statystycznym przedstawiają się następująco:

- 756 - wypłata zasiłków celowych na kwotę 196.169 zł,
- 50 - zasiłki w naturze/wyprawki/ na kwotę 6.500 zł,
- 4 - zasiłki - zdarzenia losowe na kwotę 2.900 zł,
- 129 - na świadczenia zdrowotne na kwotę 23.305 zł,
- 75 - zasiłki na zakup ubrania na kwotę 16.100 zł,
- 583 - zasiłki na posiłki dla dzieci w okresie nauki w szkole na kwotę 139.061 zł,
- 182 - usługi opiekuńcze na kwotę 597.332 zł,
- 5 - sprawienie pogrzebu na kwotę 4.535 zł,

Razem: 1.784 zasiłki na kwotę 985.902 zł.

Jak wynika z powyższego zestawienia znaczną część wydatków stanowi wypłata zasiłków celowych, Podajemy, że dla niektórych rodzin stanowiły jedyne źródło dochodu w okresie, kiedy nie było możliwości wypłacić zasiłku okresowego, gdyż nie było na ten cel środków finansowych.

cd. str. 15
Copyright © 2014 Urząd Miasta Jarosławia, ul. Rynek 1, 37-500 Jarosław
Tel.: +48 16 624 87 00, faks: +48 16 624 87 65