Z historii uslug przewozowych
Legalne świadczenie jakichkolwiek usług, obwarowane jest
zazwyczaj stosownymi przepisami i regulaminami branżowymi.
Przykładem takich uregulowań jest chociażby zamieszczona w
Biuletynie (czerwiec 2000) Uchwała Rady Miasta Jarosławia,
określająca strefy taryfowe obowiązujące przy przewozie osób i
bagażu taksówkami. Ciekawostką dla Czytelników może być zatem informacja, że przepisy regulujące zasady świadczenia
usług w tej branży, zawarte w regulaminie oraz taryfie dla
fiakrów i dorożkarzy miasta Jarosławia, obowiązywały w naszym
mieście już przed około stu laty.
Wysokość opłaty za usługę uzależniona była od wielu czynników.
Wynikała ona m.in. z rodzaju wynajętego pojazdu, którym mogła
być dwulub jednokonna dorożka kryta, lub "wózek niekryty".
Innym bardzo ciekawym kryterium był rodzaj jazdy, mogący być
jazdą "zwykłą" lub "szczegółową". Na czas jazdy zwykłej "w
obrębie miasta bez zatrzymywania się i bez postoju lub dalszej
jazdy" oprócz czasu jej trwania, wpływ miała pora dzienna lub
nocna usługi. Rozliczeniową jednostką czasową był kwadrans,
przy czym pierwszy był droższy od kolejnych. "Czas
niedochodzący któregokolwiek kwadransu" liczony był jako cały
kwadrans. Dla jazd szczegółowych z góry określona była trasa i
koszt przejazdu, a jedyne jego zróżnicowanie wynikało z pory
dziennej lub nocnej świadczenia usługi. Do tego typu usług
należały na przykład "jazdy od lub do dworca kolei i od lub do
pomieszkania gościa podczas odchodu lub przybycia pociągu, bez
różnicy odległości pomieszkania gościa i zużytego czasu, z
lekkim pakunkiem". Za pakunek cięższy umieszczony na koźle lub z
tyłu powozu obowiązywała odpowiednia dopłata. Innym rodzajem
jazdy szczegółowej była jazda na trasie "z dworca kolejowego,
lub miasta do koszar artyleryi na Głębokiej, do klasztoru SS.
Niepokalanek i do objektów wojskowych w Pawłosiowie". Za
wymienioną w taryfie opłatę, do pojazdu parokonnego wsiąść
mogły cztery osoby dorosłe, do jednokonnego zaś dwie osoby
dorosłe i jedno dziecko, lub jedna osoba dorosła i dwoje dzieci.
Jako jazdę w porze nocnej określono usługę świadczoną w
godzinach od 22°° do 5°°. Jazda rozpoczęta w porze dziennej, a
ukończona w nocnej rozliczana była według taryfy nocnej, i
odwrotnie rozpoczęta w porze nocnej, a ukończona w dziennej,
według taryfy dziennej. Opłata (tzw. myto) za wyjazd poza
rogatkę miasta, uiszczana była przez "gościa". Stosowne
wynagrodzenie przysługiwało także za czas "poczekania do powrotu, lub dalszej jazdy". Przestrzeganie zapisów regulaminu
podlegało kontroli. Dla jej umożliwienia, każdy fiakier i
dorożkarz zobowiązany był do posiadania specjalnej "torebki" z
regulaminem dla fiakrów i dorożkarzy, taryfą cen jazdy oraz
książeczką zamówień "do której gość winien wpisywać miejsce i
czas, na które pojazd zamówiono". Wykroczenia przeciwko
przepisom regulaminu podlegały stosownym karom.
Chociaż na przestrzeni dziesięcioleci zaprzężone w konie dorożki
zastąpione zostały przez pojazdy mechaniczne, niektóre zasady
świadczenia usług przewozowych, jak chociażby jazda w porze
nocnej i dziennej, opłata za czas postoju, czy też wspomniane na
wstępie strefy taryfowe, pozostają aktualne do czasów współczesnych. Szczegółowe zapisy regulaminu oraz stworzenie
możliwości kontroli ich przestrzegania, świadczyć mogą
natomiast o prestiżu i wysokiej jakości usług tej branży, już w
początkach ich powstania.
Zbigniew Zięba
Aktualizacja opłat
z tytułu wieczystego użytkowania gruntu
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami oraz sygnałami ze
strony wieczystych użytkowników w przedmiocie ostatniej
aktualizacji opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania
gruntu, Zarząd Miasta Jarosławia uprzejmie informuje, że
zgodnie z art. 77 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami
Dz.U.Nr 46 poz. 543 gmina zobligowana jest do aktualizacji
opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania gruntu w
przypadku zmiany jego wartości.
Od czasu ostatniej aktualizacji opłaty ceny gruntu uległy
znacznemu wzrostowi, fakt ten w niektórych przypadkach jest
przyczyną znaczącej podwyżki opłaty.
W przypadku gruntów zabudowanych budynkami mieszkalnymi
ostatnia aktualizacja opłat była dokonana w 1995 r., natomiast
w przypadku pozostałych gruntów opłaty zaktualizowano w 1997 r.
Nie bez znaczenia pozostaje również okoliczność nie
doszacowania wartości nieruchomości podczas tej aktualizacji.
Podstawę do naliczenia opłaty stanowi wartość gruntu ustalona
przez rzeczoznawcę majątkowego. Ustalając wartość gruntu
rzeczoznawca majątkowy miał na względzie aktualne ceny gruntu
występujące w wolnorynkowym obrocie nieruchomości.
Wysokość opłaty rocznej z tytułu wieczystego użytkowania gruntu
wynosi 1% - 3% wartości gruntu. Stawka procentowa uzależniona
jest od przeznaczenia gruntu.
Zgodnie z art. 74 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami
osobom fizycznym, których dochód miesięczny na jednego członka
rodziny nie przekracza 50% średniego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatni kwartał roku
poprzedzającego rok, za który opłata ma być wnoszona,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
właściwy organ udziela na ich wniosek 50% bonifikaty od
opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości
gruntowej, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona lub
wykorzystana na cele mieszkaniowe.
Każdy wieczysty użytkownik zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o
gospodarce nieruchomościami może w terminie 30 dni, od dnia
otrzymania wypowiedzenia złożyć do samorządowego kolegium odwoławczego, za pośrednictwem tutejszego organu, wniosek o
ustalenie, że aktualizacja jest nieuzasadniona albo jest
uzasadniona w innej wysokości.
Podkreślić należy, że aktualizacja opłat jest obowiązkiem
Gminy nałożonym przez ustawę o gospodarce nieruchomościami.
Pomimo, że ustawodawca uprawnił gminę do corocznej
aktualizacji, Gmina Miejska Jarosław nie skorzystała z tej
możliwości. Zaoferowana wysokość opłat podobnie jak w latach
ubiegłych, pozostanie na obecnym poziomie przez najbliższy
okres.
ZARZĄD MIASTA