Red. - Panie burmistrzu, minęły cztery miesiące od oficjalnego objęcia stanowiska, jak ocenia pan ten okres pracy?
A.W. - Tak, jak zawsze na początku - wytężona
praca w wielu dziedzinach funkcjonowania miasta: przede wszystkim nad
budżetem, ale też nad zamierzeniami na przyszłość. Mam tu na myśli
jedno z ważniejszych zadań - zagospodarowanie terenów przy ul.
Piekarskiej. Do tego liczne, bieżące spotkania z mieszkańcami - te w
Ratuszu i poza nim. Bardzo wiele osób równocześnie chciałoby się ze mną
spotkać i podzielić swoimi problemami, które nie zawsze da się
rozwiązać od razu. Burmistrz nie posiada pełnej władzy i możliwości
ingerencji we wszystko, co się dzieje w mieście, musi poruszać się w
gąszczu przepisów, które nakłada m.in. ustawa o samorządzie gminnym i
inne ustawy kompetencyjne. Dużo osób przychodzi też - co mnie bardzo
cieszy - z pomysłami jak zmienić coś w Jarosławiu na lepsze. Takie
inicjatywy dodają sił i pomagają w codziennym działaniu. Najważniejsze,
że Rada Miasta Jarosławia w sposób zgodny uchwaliła budżet na 2007 r.
To jest dobry prognostyk dla nowych, podzielonych na etapy roczne,
działań na rzecz rozwoju naszego miasta.
Red. - Uchwalanie budżetu trwało 40 minut - inaczej niż w poprzednich kadencjach...
A.W. - Rzeczywiście, poza koalicją radnych PiS-u i
PO także pozostali radni, co jest bardzo znamienne, głosowali za tym
budżetem. Projekt był analizowany przez poszczególne komisje Rady
Miasta. Wprowadzono tylko drobne poprawki o charakterze "technicznym".
Wszystkim radnym, a zwłaszcza tym spoza koalicji, bardzo serdecznie
dziękuję za merytoryczne i profesjonalne podejście do tego trudnego
zadania oraz za osobiste zaangażowanie się w pracę w wielu komisjach.
Red. - Co w tym budżecie uważa pan z najważniejsze?
A.W. - Z pewnością istotne jest wpisanie do
budżetu kwoty 1,5 mln zł na budowę długo oczekiwanej sali gimnastycznej
w Publicznym Gimnazjum Nr 2 (przetarg został już ogłoszony). Miejski
Ośrodek Kultury - po raz pierwszy od wielu lat - dostał milion złotych
dodatkowo na remont zabytkowego budynku "Sokoła". Umożliwi to starania
o przyznanie środków np. od podkarpackiego wojewódzkiego konserwatora
zabytków czy od ministra kultury i dziedzictwa narodowego. W tym roku
musimy również przystąpić do remontu sali widowiskowej i sceny, a
przede wszystkim wymienić aparaturę kinową. Przypominam, że w
Jarosławiu nie ma "prawdziwego" kina, a sprzęt w MOK-u działający od
lat 70 - tych nie nadaje się do wyświetlania filmów nagranych w
najwyższej cyfrowej technologii. W tegorocznym budżecie, po raz
pierwszy od utworzenia samorządu miejskiego w 1990 roku, planujemy
remont kamienicy Attavantich. Ponieważ wartość całego zadania to ponad
4 mln zł staramy się o dofinansowanie z Norweskiego Mechanizmu
Finansowego. Ten remont jest dla mnie jednym z ważniejszych
priorytetów. Pragnę, by w tej kamienicy powstało w przyszłości Centrum
Obsługi Ruchu Turystycznego i Informacji Turystycznej, w którym
funkcjonować będzie Jarosławskie Stowarzyszenie Przewodników i Pilotów
Wycieczek oraz Galeria Malarstwa i Sztuki Użytkowej - jarosławskich
suwenirów. Ponadto na remonty dróg miejskich i inwestycje drogowe
planujemy wydać 1 mln 410 tys. zł. Zakres robót obejmuje m.in. ul.
Przemysłową - Chrobrego, ul. Baśki Puzon, ul. Trybunalską, ul. Wodną
pl. Św. Michała, wiadukt na ul. Przemyskiej, mur oporowy i schody przy
ul. Franciszkańskiej, a także opracowanie dokumentacji ul.
Konfederackiej i dokończenie ul. Dojazdowej. W sposób szczególny pragnę
podkreślić zapisanie kwoty 120 tys. zł na opracowanie dokumentacji
modernizacji płyty Rynku. To pierwszy bardzo ważny krok w kierunku
sięgnięcia po pieniądze unijne, które według obecnych kalkulacji
powinny zamknąć się kwotą 4 mln euro. Jeśli dostaniemy dofinansowanie,
nasz Rynek stanie się atrakcją nie tylko dla turystów. Kolejną bardzo
ważną sprawą było wprowadzenie do budżetu państwa przez senatora A.T.
Mazurkiewicza i posłów PiS-u 3 milionów złotych na zabytki Jarosławia.
Konstrukcja zapisu sprawiła, że musieliśmy znaleźć drugie 3 mln zł w
postaci gotowych wniosków do podkarpackiego wojewódzkiego konserwatora
zabytków o dofinansowanie odnowienia zabytków. Poza już wymienionym
remontem "Sokoła", czy kamienicy Attavantich, dotacje przekazane
zostaną m.in. na renowację kolegiaty pw. Bożego Ciała, bazyliki MB
Bolesnej, czy też zabytkowego zespołu byłego opactwa ss. benedyktynek
oraz na remont Szkoły Podstawowej nr 11 i elewacji niektórych kamienic.
Rozpocząłem starania o uznanie naszej Starówki jako parku kulturowego.
Rozmowy ze specjalistkami z Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji
Zabytków w Warszawie utwierdziły mnie w przekonaniu, że mamy duże
szanse na taki wpis.
Red. - Najważniejszym jednak problemem jest udrożnienie komunikacji samochodowej, a więc konieczność wybudowania drogi obwodowej.
A.W. - Zdecydowanie tak. Dwadzieścia tysięcy
pojazdów, które przejeżdżają w ciągu doby przez nasze miasto, to wręcz
koszmar. Nie muszę mówić o korkach i trudnościach w przedostaniu się z
jednego końca miasta na drugi, szczególnie w godzinach szczytu. O tym
wszyscy wiemy. Uczestniczyłem już w bardzo wielu spotkaniach z udziałem
inwestora czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Sukcesywnie odbywa się wykupywanie działek przez GDDKiA po cenie, jaką
wyszacuje rzeczoznawca majątkowy. Na początku lutego br. uzgodniono z
projektantem, którym jest firma PROFIL Sp. z o.o. w Warszawie,
ostateczny przebieg linii podziałowej. Jestem na bieżąco informowany o
toku całej procedury związanej z przygotowaniem inwestycji. Na wypłatę
odszkodowań z tytułu zwrotu nakładów na ogródkach działkowych pod
budowę obwodnicy otrzymaliśmy od inwestora, czyli GDDKiA, kwotę 750
tys. zł. Taką wycenę sporządził rzeczoznawca majątkowy inwestora.
Ponadto w ramach pomocy finansowej dla Powiatu Jarosławskiego udało się
wygospodarować 700 tys. zł na projekt "łącznika" do drogi obwodowej.
Pragnę dodać, że mamy już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
zgody na realizację tej inwestycji. Czekaliśmy na nią dość długo. Pani
wojewoda wydała ją 6 lutego 2007 r. i jest to istotny dokument przy
wystąpieniu z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Jednak, ostatnia wizyta
(23 marca br.) u dyrektora Wiesława Kaczora z rzeszowskiego oddziału
GDDKiA pokazała, że problemów nie ubywa. Najważniejszą do załatwienia
sprawą jest wykup wszystkich nieruchomości do końca 2007 r. i
jednocześnie poradzenie sobie z problemem nabywania tzw. "resztówek"
czyli części nieruchomości powstałych w wyniku podziału. Uzgodniłem, że
te specyficzne przypadki samorząd miejski "weźmie na siebie", wykupując
je. Niezbędny będzie zatem, projekt nowej uchwały Rady Miasta w tej
sprawie.
Red. - Kolejną ważną inwestycją jest kanalizacja ul. Dolnoleżajskiej.
A.W. - Umowa na realizację inwestycji pn. "Ochrona
zasobów wodnych - kanalizacja sanitarna dla Jarosławia - etap 1-3"
została podpisana 5 lutego 2007 r. Koszt całościowy ok. 16 km
kanalizacji wynosi 5,3 mln zł. Otrzymaliśmy dofinansowanie ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 60% kosztów
kwalifikowalnych, czyli ok. 2,6 mln zł. Inwestorem jest Gmina Miejska
Jarosław, ale zadanie prowadzi Przedsiębiorstwo Wodociągów i
Kanalizacji Sp. z o.o. Tydzień po podpisaniu umowy został przekazany
wykonawcy plac budowy. Ten etap kanalizacji zostanie zrealizowany do
końca czerwca 2008 r.
Red. - Spodziewać się należy, że pan jako
twórca Biura Promocji, a w ubiegłej kadencji Naczelnik Wydziału Kultury
Turystyki i Promocji Miasta będzie wspierał inicjatywy z zakresu
kultury i promocji.
A.W. - Na pewno tak. W tym sezonie podczas
najważniejszych imprez wystąpią: w tygodniu majowym "Harlem" i Marek
Sierocki oraz "Leszcze", na "Dni Jarosławia" wystąpi "Zakopower", a 21
lipca 2007 r. odbędzie się w Jarosławiu "Lato z Radiem". Wystąpią wtedy
najprawdopodobniej "Perfect" i "Doda". Wprowadzam dwie nowe imprezy:
Jarmark Rzemiosła i Kulinariów oraz Dzień Piosenki Turystycznej i
Biesiadnej, na którym wystąpi "Grupa pod Budą". Ponadto 16 czerwca w
bazylice Matki Boskiej Bolesnej wystąpi Konstanty A. Kulka z orkiestrą
kameralną i zagra podwójny koncert skrzypcowy J.S. Bacha i "Cztery Pory
Roku" A. Vivaldiego. Planujemy powołanie Miejskiej Orkiestry Dętej. A
tak przy okazji - w tegorocznym budżecie znajduje się 220 tys. złotych
na nowoczesną, pełnowymiarową przenośną scenę koncertową.
Red. - Zdecydowana większość osób, które
przychodzą do Urzędu Miasta zgłasza problem braku mieszkania. Jak ten
temat będzie rozwiązywany?
A.W. - W tym roku planujemy oddać do użytku 12
mieszkań socjalnych, które zostaną zaadaptowane w budynku po byłej
cegielni przy ul. Krakowskiej. Przeznaczyliśmy na ten cel 440 tys. zł.
Zamierzamy w tej kadencji budowę trzykondygnacyjnego bloku socjalnego
przy ul. Wróblewskiego. Docelowo będzie tam 57 mieszkań, ale w tym roku
rozpoczniemy jedną część dla 27 rodzin. Istnieje również możliwość
dobudowania jednego segmentu przy istniejącym budynku parterowym na tym
samym terenie w ramach już posiadanej dokumentacji i pozwolenia na
budowę. Będą to mieszkania socjalne dla 5 rodzin. Znów odniosę się do
budżetu - zarezerwowano na te obydwa budynki kwotę 700 tys. zł w tym
roku. Koszty oczywiście są zdecydowanie większe, ale będziemy się
starać o środki zewnętrzne na ten cel.
Red. - Jak kształtuje się plan dochodów i wydatków na ten rok?
A.W. - Już od samego początku pracowaliśmy nad
przygotowaniem budżetu w nowej wersji. Ostatecznie prognozowane dochody
zostały określone w wysokości 76.417.038 zł, zaś wydatki w wysokości
89.263.038 zł. Z tego wynika, że deficyt będzie na poziomie 12.846.000
zł i zostanie pokryty z kredytów. Mamy zobowiązania finansowe z lat
ubiegłych m.in. w związku ze spłatą kredytu na budowę krytej pływalni
czy budynku socjalnego.
Red. - Oprócz zadań już wymienionych warto wspomnieć o wydatkach oświatowych, pomocy społecznej, czy dodatkach mieszkaniowych.
A.W. - Rzeczywiście wydatki w dziale oświata i
wychowanie wynoszą 31,5 mln zł, a to jest ponad 35% ogólnych wydatków
budżetowych. Znalazły się w nim np. po raz pierwszy od wielu lat
podwyżki dla pracowników obsługi placówek oświatowych. Nie są one
ostateczne. By zrekompensować wieloletnie zaległości, przyjęliśmy
strategię wzrostu co roku w tej kadencji. Z kolei wydatki na pomoc
społeczną są rzędu 17,5 mln zł, z czego 1,8 mln zł na dodatki
mieszkaniowe. Organizacje pożytku publicznego, stowarzyszenia, fundacje
charytatywne i inne podmioty otrzymają łącznie 475 tys. zł na
przeciwdziałanie alkoholizmowi. Wspieramy finansowo świetlice
środowiskowe, w których dzieci i młodzież spędzają wolny czas,
otrzymują posiłki i rozwijają swoje zainteresowania.
Red. - Wspominał pan o dużych projektach unijnych na różnego rodzaju inwestycje, ale są też tzw. projekty miękkie.
A.W. - Obecnie kontynuujemy realizację dwóch
projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego. Są to: "Jarosław - Humenne wspólna oferta gospodarcza"
oraz "Sieć Miast Euroregionu Karpaty - budowa instytucji". Planujemy
kolejne projekty, które mają znaczenie bardziej promocyjne, a oparte są
o współpracę międzynarodową. Pragnę jednak z całą stanowczością
podkreślić, że priorytetem działania będą inwestycje. Mam tu na myśli
całą infrastrukturę drogowo - inwestycyjną, o której już nieco
wcześniej wspomniałem. Dodam jeszcze chociażby modernizację Zakładu
Uzdatniania Wody za ponad 2 mln zł z budżetu miasta. Nieco mniejszą
kwotę, bo 165 tys. zł, przeznaczamy na dokumentację techniczną budowy
cmentarza komunalnego. Czeka nas w tym roku i w całej kadencji wiele
takich zadań. Rozwój mediów elektronicznych i komunikowania za
pośrednictwem Internetu stawia samorządy przed nowymi wyzwaniami.
Opracowujemy projekt informatyzacji naszego Urzędu Miasta. Jest szansa,
że z innymi czterema samorządami województwa podkarpackiego zdobędziemy
pieniądze na przeprowadzenie kompleksowej informatyzacji pn. "e-urząd".
Polegać ona będzie na wprowadzeniu docelowo jednolitego systemu
informatycznego oraz platformy programowej. O dofinansowanie będziemy
się starać w ministerstwie rozwoju regionalnego. Wszelkie aktualne
informacje publikowane są na stronie www.jaroslaw.pl oraz na mojej
oficjalnej stronie internetowej www.wyczawski.pl. Do Świąt
Wielkanocnych ulegnie ona znacznej przebudowie. Będą mogli Państwo
znaleźć tam wiele szczegółowych informacji o bieżącej działalności
burmistrza, także dowiedzieć się o planach i zamierzeniach dotyczących
szeroko pojętej gospodarki miejskiej, imprez i projektów kulturalnych,
ważnych wydarzeń i zobaczyć ciekawe galerie. Każdy też może napisać do
mnie e-maila na adres: burmistrz@wyczawski.pl. Serdecznie zapraszam.
Red. - Dziękuję za rozmowę.