Panie Przewodniczący,
Wysoka Rado, Szanowni Państwo!
Ważnym
zadaniem na etapie opracowania budżetu jest zachowanie równowagi
budżetowej. Takie zbilansowanie lewej i prawej strony budżetu świadczy
o wewnętrznej równowadze planu budżetowego. Przygotowanie projektu
uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami zgodnie z art. 12 ust. 2 u.s.f.
należy przedstawić Radzie Miasta najpóźniej do dnia 15 listopada roku
poprzedzającego rok budżetowy. Bardziej korzystne byłoby wcześniejsze
przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, np. w
miesiącu wrześniu. Ułatwiłoby to sprawniejsze i z dużą dokładnością
uchwalenie projektu budżetu przed rozpoczęciem roku budżetowego.
Uniknęlibyśmy również trudności w przebiegu dzisiejszej sesji Rady
Miasta związanej z opóźnieniem pozyskania opinii RIO w sprawie
uchwalenia budżetu. Konstrukcja projektu uchwały budżetowej metodą
tradycyjną określa prognozowane dochody, które powinny być skorelowane
z wydatkami. Jeżeli dochody są prognozowane to wydatki są limitowane
zgodnie z art. 110 ust. 1 cytuję: "uchwała budżetowa może określać
oprócz limitów wydatków na okres roku budżetowego, limity wydatków na
wieloletnie programy inwestycyjne (wydatki muszą być wykonane)".
Stopień uzależnienia wydatków od dochodów decyduje o stabilności
finansowej, zwłaszcza gdy prognozowane dochody mają niewielki udział w
kwocie własnych dochodów.
Większa troska i skuteczne działanie o pozyskanie środków z budżetu Unii Europejskiej zapewniłoby realność budżetu i zwiększone dochody. Negatywnym zjawiskiem w procesie budżetowym jest brak stabilizacji dochodów i płynności finansowej w ciągu roku w Gminie Miejskiej Jarosław. Suma skumulowanych deficytów budżetowych wynosi 11.227,300 zł, a wydatki nie znajdujące pokrycia w dochodach budżetu miasta w wysokości 15.122,000 zł.
Głównym źródłem finansowania deficytu są nadal pożyczki i kredyty, tzn. przychody zwrotne, które po pewnym czasie należy zwrócić wraz z odsetkami. Trzeba czynić starania, aby nie zamykać budżetu z wzrastającym niedoborem. Dostrzegam również małą zdolność realizowania zadań inwestycyjnych, które decydują o trwałej poprawie warunków bytowych mieszkańców Jarosławia. Przepisy prawne obligują gminę do wprowadzania na etapie opracowywania budżetu procedur ostrożnościowych i sanacyjnych. Tylko poprawnie skonstruowany budżet może być źródłem do podejmowania obiektywnych decyzji i sprzyjać rozwojowi gospodarczemu mieszkańców Jarosławia.