W toku naszej długoletniej pracy pedagogicznej w przedszkolu
wyłonił się pomysł pracy opartej na edukacji teatralnej dzieci. Każde
dziecko w wieku przedszkolnym pragnie sukcesu i uznania. Właśnie zabawy
w teatr stwarzają ku temu najlepsze warunki. W wychowaniu dziecka
trzeba kłaść duży nacisk na przeżycia emocjonalne - uczyć je cieszyć
się i smucić, dostrzegać dobro i zło.Wszystkie te działania przynoszą
efekty i sprawią radość tylko wówczas, jeżeli włączymy dzieci w
działalność teatralną. Kontakt dzieci z teatrem to nie tylko wycieczki
do teatru, zapraszanie aktorów do przedszkola, ale przede wszystkim
zabawa w teatr. Poczynania te wspomagane przez literaturę dziecięcą
dają nam duże efekty w pracy dydaktyczno -wychowawczej.
Działalność teatralna rozwija wyobraźnię, fantazję, twórcze myślenie dziecka, a także piękną, poprawną mowę. Dziecko występując na scenie przeżywa losy bohaterów literackich, utożsamia się z nimi, często naśladując ich postępowanie. Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci. Wskazują wyraźnie na to, co dobre a co złe, jakie postępowanie jest nagradzane a jakie potępiane. Pozytywny bohater, z którym dziecko spotyka się w spektaklu teatralnym, zdobywa jego uznanie, wyzwala chęć odegrania podobnego zachowania, pomaga w zrozumieniu dlaczego takie zachowanie jest dobre. Pokazywanie negatywnych bohaterów - bo i tacy istnieją w bajkach - ma duże znaczenie, ale powinno być odpowiednio zinterpretowane, najlepiej przy udziale samych dzieci. Ważne jest, by dzieci umiały dokonać oceny złego postępowania.
Tworzenie przez nas spektakli teatralnych w grupie mieszanej 3-4-5-6-latków pomaga realizować zadania dydaktyczno- wychowawcze, służy uatrakcyjnieniu zajęć, sprzyja większej aktywności dzieci, rozwija pamięć i ośmiela. Działalność teatralna jest twórczością dziecięcą, choć zazwyczaj inspirowana przez nas. Działa to na dzieci mobilizująco, zwiększa koncentrację uwagi i pobudza energię twórczą. Dzieci biorące udział w przedstawieniach teatralnych chętniej chodzą do przedszkola, biorą czynny udział w zajęciach dydaktycznych i stwarzają mniej problemów wychowawczych.
Dobra, radosna zabawa dzieci, w której dostrzec można przekazywane im wartości, stanowi dla nas - nauczycielek, prawdziwy sukces.
Zachęcamy innych nauczycieli do podjęcia działalności teatralnej wśród swoich wychowanków, ponieważ przynosi to sprawdzone efekty.