Strategia rozwoju miasta na lata 2000 - 2010
Określona w strategii misja i cele wiążą się ściśle z zadaniami własnymi tego miasta, którymi są działania na rzecz tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb podstawowych całej ludności Jarosławia poprzez wykorzystanie m.in. potencjału ludzkiego, rozwój potencjałów technicznych, infrastruktury społecznej i gospodarczej, jak również ochronę zasobów kultury materialnej.
Misja miasta Jarosław wypracowana została w trakcie debat strategicznych. Misja to opis wizji miasta i głównego pola działań w przyszłości. Koncentruje się ona na istocie rzeczy, dostosowuje kierunki działań do długoterminowych celów, równocześnie pełni funkcje motywacyjne i promocyjne.
W trakcie debat uczestnicy odpowiadali na pytania, jakie są najważniejsze problemy miasta, w czym miasto chce być atrakcyjne, dla kogo chce być atrakcyjne i z czego wynika jego wyjątkowość (czym różni się od innych). Uczestnicy podkreślali, iż najważniejszymi kierunkami rozwoju powinna być przedsiębiorczość, turystyka i oświata. W odpowiedzi na pytanie: kto ma być odbiorcą strategii, wyróżniano przede wszystkim mieszkańców.
W rozdziale dotyczącym turystyki zapisano następujące kierunki działań:
1. Kategoryzacja miasta - wydzielenie obszarów zainteresowań:
* Obiekty historyczne o walorach zabytkowych,
* Obszary sportu i rekreacji,
* Trasy rowerowe, spacerowe,
* Place zabaw,
* Obiekty życia kulturalnego: kina, biblioteki,
* Punkty widokowe i krajobrazowe,
* Baza turystyczna (hotele, restauracje, kempingi).
2. Podział istniejących obiektów na klasy i kategorie.
3. Wspólny (z powiatem, gminami sąsiednimi) program rozwoju turystyki - koordynacja działań:
* Punkt informacji turystycznej, przewodnicy,
* Wydzielenie turystycznych szlaków komunikacyjnych (w połączeniu z parkingami),
* Oznakowanie (rynek),
* Przewodniki turystyczne + mapy,
* Komunikacja miejska.
4. Oznakowanie ulic, rynku i budynków, wyeksponowanie starych, zabytkowych budowli.
5. Renowacja starówki (elewacje, kostka), wyeksponowanie Podziemnej Trasy Turystycznej,
6. Umieszczenie w eksponowanych miejscach miasta turystycznej mapy miasta - co warto zobaczyć?
7. Internetowa informacja turystyczna.
8. Sieć "automatycznych przewodników".
9. Udział w targach turystycznych, współpraca z biurami podróży, reklama w lokalnych mediach.
10. Promocja stałych imprez kulturalnych jako atrakcji turystycznych.
11. Budowa krytego basenu kąpielowego.
Promocja miasta zakłada:
1. Utworzenie Centrum Promocji Miasta - ujednolicenie systemu promocji miasta.
2. Zorganizowanie konkursu na logo miasta - charakteryzujące miasto, jego produkty - znak identyfikujący miasto.
3. Ustawienie tablic informacyjnych z nazwą i herbem (logo) przy drogach wjazdowych do miasta.
4. Opracowanie kalendarza cyklicznych imprez o charakterze masowym (uwzględniający imprezy kulturalne, oświatowe, święta religijne itp.).
5. Utworzenie Lokalnego Studia Medialnego - internet, radio, lokalne programy telewizyjne.
6. Utworzenie lokalnego periodyku (tygodnik) o wysokim poziome sztuki dziennikarskiej zajmującego się interesami lokalnej społeczności.
7. Poszerzenie Biuletynu Rady Miasta - utworzenie ramówki dla mieszkańców, z miejscem na polemikę i wypowiedzi.
8. Poprawa czytelności tablicy ogłoszeń Rady Miasta.