Poza właściwym czasem liturgicznym i poza właściwym sobie miejscem, członkowie Arcybractwa Najświętszego Krzyża z Sessa Aurunca przyjechali specjalnie do Jarosławia, by zaprezentować śpiewy z okresu Wielkiego Tygodnia - powiedział na wstępie Marcin Bornus-Szczyciński podkreślając, że jest to dla nas specjalne wyróżnienie. Proboszcz kolegiaty pw. Bożego Ciała ks. prałat Marian Bocho życzył wszystkim zgromadzonym doświadczenia głębi wiary, która rodzi się z przeżywania i tworzenia kultury.
Sposób śpiewania jest tradycyjny, sięgający swymi korzeniami XV stulecia, a więc początków renesansowej polifonii. Po latach wspólnych doświadczeń festiwalowych, dzięki poznaniu wcześniejszych śpiewów bractw z Korsyki czy Sardynii publiczność dojrzewała do zetknięcia z polifonią Arcybractwa z Włoch, dalekiej od naszych wyobrażeń dotyczących polifonii. Na co dzień Bractwo opiekuje się chorymi, potrzebującymi i więźniami. W tej niezwykłej liturgii uczestniczyli m.in.: metropolita przemyski ks. abp Józef Michalik i ambasador Grecji Pantelis Carcabassis. Miłośnicy tego typu muzyki mogli słuchać bezpośredniej transmisji w II Programie Polskiego Radia.
Druga uczta dla melomanów tego samego wieczoru - również w kolegiacie - kompozycje Piotra Wilhelmiego z Grudziądza wykonane przez wrocławski zespół „Ars Cantus". Przyznają się do niego Amerykanów, Niemcy, Czesi i Polacy. Odkryty został niedawno, bo w latach siedemdziesiątych XX wieku. Po przebadaniu archiwów i analizie utworów stwierdzono jednoznacznie, że Piotr z Grudziądza to niezwykły kompozytor i poeta, działający w Europie Środkowej na początku XV wieku. Niewielu jest wykonawców tej muzyki: Schola Gregoriana Pragensis (Praga), „Ars Nova" Jacka Urbaniaka, „Dekameron" Tadeusza Czechaka oraz występujący w Jarosławiu „Ars Cantus" kierowany przez Tomasza Dobrzańskiego.