Od wczoraj (24 sierpnia br.), przed kamienicą Attavantich (Rynek 5) oraz w jej wnętrzu (parter) można również oglądać wystawę, którą otworzył dyrektor Festiwalu Maciej Kaziński. Zatytułowana „JEDNO OKO NA MAROKO - ВТОРОЙ ГЛАЗ НА КАВКАЗ" ukazuje 17 lat historii Festiwalu w fotografii i plakacie. Na wystawie można obejrzeć prawie wszystkie plakaty - najstarszy pochodzi z III Festiwalu Pieśń Naszych Korzeni.
Niezwykłym dopełnieniem tego dnia był w/w występ artystów SEQUENTIA: Benjamina Bagby (Paryż) i Norberta Rodenkirchena (Kolonia) z „Fragmentami na koniec czasów" IX-XI w.
Właściwie już od momentu, kiedy pojawiło się chrześcijaństwo w Europie, do końca pierwszego tysiąclecia tematyka apokaliptyczna (wizje Końca Czasów i Sądu Ostatecznego) bardzo często pojawiały się w tekstach literackich, były także inspiracją w przedstawieniach plastycznych.
Tego rodzaju wizjom towarzyszyły zawsze uczucia niepokoju, tajemnicy, strachu i zniszczenia. Jednakże chrześcijańska wizja św. Jana, zwana apokalipsą (z greckiego apokalypsis) oznacza odsłonięcie, objawienie. Odnajdujemy w niej uczucia nie tyle związane ze strachem, ale wręcz z niecierpliwością i pragnieniem - uczucia, które towarzyszyły artystom, tworzącym wymowny zbiór poezji śpiewanej. Utwory te miały specyficzny charakter i przesłanie. Za pomocą tajemniczego języka i zagadkowych, wizjonerskich, wręcz prorockich obrazów przygotowywały zarówno wykonawcę jak i słuchacza do wyjątkowej wędrówki poznania. Służyły pobudzeniu duszy, by ta mogła „dojrzeć", to co będzie objawione.
Program wczorajszego występu sprzyjał odkrywaniu muzycznego świata oraz zaskakujących i pełnych mocy tekstów. Niektóre z nich zachowały się zaledwie we fragmentach jak: staro-wysoko-niemiecki Muspilli, który opisuje przebudzenie zmarłych, dzieła Szatana, walkę Eliasza z Antychrystem, czy np. proroctwo Sybilli Erytrejskiej śpiewane w akwitańskich klasztorach.
Instrumenty jakie rozbrzmiewały we wnętrzu świątyni, to rekonstrukcje germańskich lir, wczesnośredniowieczna harfa trójkątna i kopie średniowiecznych fletów poprzecznych (m.in. flet wykonany z kości łabędzia).
SEQUENTIA została założona w 1977 roku przez Benjamina Bagby i nieżyjącą już Barbarę Thornton. O randze zespołu świadczy fakt, że należy do najbardziej zasłużonych i nowatorskich zespołów muzyki średniowiecznej, koncertował w Europie, Azji, Afryce, Australii i obu Amerykach posiada bogatą dyskografię (m.in. wszystkie dzieła Hildegardy z Bingen), filmowe i telewizyjne produkcje średniowiecznego dramatu muzycznego, a także całe pokolenie młodych wykonawców.
Ich wczorajszy występ w jarosławskiej kolegiacie został niezwykle ciepło przyjęty przez licznie zgromadzoną publiczność.
Utwory, które zostały wykonane to:
1. ...sin tac piqueme, daz er touuan scal fragment Muspilli, prawdopobnie Fulda (początek IX w.).
2. Unsar trohtin hat farsalt wersja instrumentalna Freisinger Petruslied, Bawaria (koniec IX w.).
3.Thes habet er ubar woroltring De Die Iudicii z Evangelienbuch Otfryda von Weissenburg (Alzacja, †875).
4.Gaude coelestis sponsa utwór instrumentalny oparty na melodiach sekwencji frankońskich (IX w.).
5. Thaer waes swylcra fela Lay of the Last Survivor z poematu epickiego Beowulf (Anglo-Saksonia, ok. VIII w.).
6. Cigni utwór instrumentalny oparty na melodiach sekwencji frankońskiej (X w.).
7. Iudicii signum Proroctwo Sybilli Erytrejskiej (Akwitania, XI w.).
8. Puella turbata utwór instrumentalny oparty na melodii sekwencji frankońskiej (X w.).
9. Summi regis archangele Michahel Sequentia, quam Alcuinus Composuit Karolo Imperatori (Einsiedeln, X w.).
10.A fellr austan um eitrdala Proroctwo Völvy ze staroislandzkiej Eddy (Islandia, X w.).
Na najbliższy koncert zapraszamy już dzisiaj. O godz. 20.00 na Rynku wystąpi Antiquo More, Jacek Hałas (Polska, Międzyrzecz) ze spektaklem plenerowym „Królowa Śniegu"(suita tańców polskich XVII i XVIII wieku i muzyki instrumentalnej w wykonaniu zespołu młodzieżowego). O godz. 23.00 w kościele św. Mikołaja odbędzie się gregoriańska wigilia uroczystości M.B. Częstochowskiej.
Jutro franciszkanie o godz. 20.00 będą gościć Cantilena Antiqua (Włochy) - Epos z epicką i biesiadną liryką łacińską czasów Karola Wielkiego (IX-X w.). Teksty Horacego, Boecjusza i Wergiliusza (zrekonstruowane fragmenty „Eneidy"). Śpiew, lyra, cythara, tibiae, fidula, cymbala, psalterium, tintinnabula.
Natomiast w kościele św. Mikołaja, o godz. 23.00 będzie można wysłuchać Byzantionu (Jassy, Rumunia) - rumuńskiego chorału bizantyjskiego.