Tym razem, to kościół franciszkanów jako pierwszy stał się miejscem tętniącym niezwykle klimatycznymi melodiami z przełomu IX i X wieku. Zespół CANTILENA ANTIQUA wystąpił z Eposem „Duices Exuviae" - łacińską epiką i pieśnią biesiadną czasów Karola Wielkiego. Czterej artyści, wysoce wyspecjalizowani w wykonywaniu pieśni religijnych i świeckich Średniowiecza oraz Renesansu, zaprezentowali utwory m.in. Boecjusza, Homera i Wergiliusza - fragmenty słynnego dzieła „Eneida".
We florenckiej Bibliotece Laurenziana odkryto, że w/w utwór Wergiliusza zawiera zapis nutowy, co pozwala przypuszczać powszechność praktyki jego śpiewu. Trudno jednak w rękopisach z owej epoki doszukiwać się charakteru muzycznego, ponieważ notacja była dodatkiem do słów. Zdradza to natomiast eksperymentalne próby zapisu muzycznego, a tym samym jego rozwój.
Artyści mimo reinterpretacji melodii, podążają dokładnie za metodologią, co jest wyrazem szacunku dla reguł tamtej epoki. Instrumenty, którymi się posługują to rekonstrukcje np. liry według modeli odnalezionych w Niemczech i Anglii i cytry, wywodzącej się z tradycji rzymskiej.
CANTILENA ANTIQUA swoją muzyką ukazuje różnorodność kulturowych i muzycznych tradycji, które stanowią niezwykle cenne dziedzictwo. Wykonywanie takiej muzyki wymaga zatem odpowiedniego przygotowania. Artyści zajmują się badaniem repertuarów muzycznych, studiami nad szerokim zakresem różnych tradycji, by w efekcie uzyskać wiarygodne brzmienie - takie z pewnością wypełniło wczorajszego wieczoru świątynię franciszkanów, a publiczność czuła niedosyt czterokrotnie wywołując zespół oklaskami na "bis".
Zespół na arenie muzycznej istnieje już od 22 lat, został założony przez Stefano Albarello - kierownika od 1988 roku. Prowadzi on działalność koncertową, badawczą i nagraniową; poza tym prowadzi prace muzykologiczne, działa jako śpiewak i gra na szarpanych instrumentach średniowiecznych, renesansowych, barokowych i arabskich. Jest wykładowcą muzyki średniowiecznej w konserwatorium w Vicenzie, nauczycielem w Lukce, założycielem i dyrektorem naukowym działającego od 2001 roku Laboratorium średniowiecznego Teatru Muzycznego. Opublikował wiele artykułów dotyczących muzyki średniowiecznej i renesansowej.
Druga część, czwartego dnia festiwalowego miała miejsce w Opactwie ss. Benedyktynek. O 23.00 wystąpił rumuński chorał bizantyjski BYZANTION, powstały w 1997 roku, w Jassach. Inspiracją do założenia chorału stało się Prawosławne Seminarium Teologiczne im. św. Bazylego Wielkiego - stąd nazwa Basileus, która funkcjonowała cztery lata, potem zmieniono na obecną.
Celem kantorów jest odrodzenie dawnej muzyki rumuńskiej poprzez różne formy kontaktu z nią: zapisy dźwiękowe, badanie rękopisów, coroczne uczestnictwo w świętach liturgicznych w rumuńskich pustelniach Góry Athos. Chór zachwycał pięknym i kontrastowym brzmieniem oraz emocjonalnością przekazu.
Więcej fotografii z ostatnich czterech dni festiwalu na: