Strona główna » Na bieżąco » Aktualności / wydarzenia » Archiwum » 2009 » Sierpień
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Aktualności / wydarzenia

Serbska muzyka cerkiewna - rekopisy XIV-XVI w.

XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni powoli dobiega końca, przed nami jeszcze tylko dwa wieczory koncertowe i Msza św. na zakończenie. Wczoraj w kościele śś. Mikołaja i Stanisława na terenie d. Opactwa Sióstr Benedyktynek wysłuchaliśmy serbskiej muzyki cerkiewnej w wykonaniu Pavle Aksentijević'a z zespołem.

Tylko przy blasku świec, w wypełnionym po brzegi kościele rozbrzmiewały serbskie cerkiewne pieśni z okresu XIV-XVII wieku. Mistrz - Pavle  Aksentijević razem z zespołem męskim w składzie: Rastko Aksentijević, Bojan Ivković, Damnjan Aksentijević, Miloš Nikolić magnetyzowali publiczność. 

Pavle Aksentijević jest laureatem wielu prestiżowych festiwali m.in. zdobywcą pierwszej nagrody za interpretację śpiewów bizantyjskich na Miedzynarodowym Festiwalu Chórów w Kardici w Gracji, na festiwalu śpiewaczym w  Moskwie. Repertuar zdobywał podczas licznych podróży po Grecji, na Górę Athos i Cypr. Znany jest publiczności w Niemczech, Grecji, Francji, Włoszech i oczywiscie całej Serbii. Najczęsciej występuje w pięcioosbowym zespole. Poza fascynacją śpiewem, maluje także ikony. 

Technika, jakiej używa Pavle i jego zespół jest wynikiem mistrzowskiego panowania nad oddechem, intonacją, frazowaniem i jakimś przedziwnym uduchowieniem w interpretacji starodawnych utworów religijnych.

Serbska muzyka cerkiewna sięga okresu działalności świętych Cyryla i Metodego - czyli IX w. Niestety nie zachowały się z tego okresu żadne zapisy muzyczne, wiadomo jedynie z innych źródeł, że śpiew cerkiewny był wykonywany w różnych okolicznościach. Mimo braku zapisu muzycznego, zachowała się tradycja ustna muzyczna, ale jak wiadomo ulegała zmianom interpretacyjnym. Dopiero od XIV w. zachowały się zapisy muzyczne neumatyczne (tj. bezliniowe) w dwujęzycznym zapisie: serbsko-greckim oraz serbskosłowiańskim.

W wieku XV, gdy Serbia jest pod panowaniem tureckim śpiewy cerkiewne zamierają, nie prowadzi się także nauki śpiewu i interpretacji zapisów neumatycznych. Pozostaje znowu jedynie ustna tradycja muzyczna. Na przełomie XVII I XVII odradzają się studia nad muzyką liturgiczną, powstaje pierwsza szkoła  nauki tradycyjnego śpiewu cerkiewnego.

Na początku XIX w. wprowadzono nową metodę muzycznegopisma neumatycznego, ale została przyjęta w cełej Serbii dopiero na przełomie XIX i XX w.

 

Festiwal, jak juz wspominaliśmy to nie tylko wieczorne koncerty, ale również spotkania, warsztaty muzyczne, liturgiczne, biesiady i rozmowy do białego rana. W dniu wczorajszym w spotkaniu z Burmistrzem Miasta Jarosławia - współorganizatorem Festiwalu uczestniczyli Marcin Bornus-Szczyciński - długoletni dyrektor artystyczny, Marcél Pérés z córką, członkowie zespołu Cantilena Antiqua.

 

 

Iwona Międlar
Wydział Kultury, Turystyki i Promocji Miasta
(28.08.2009 | aktualizacja 28.08.2009 20:55)
Fot. Iwona Międlar
Spotkanie burmistrza Andrzeja Wyczawskiego z artystami 28 sierpnia br. | Fot.  Małgorzata Młynarska
Spotkanie burmistrza Andrzeja Wyczawskiego z artystami 28 sierpnia br.
Fot. Małgorzata Młynarska
Fot. Marcin P. Mituś
Fot. Marcin P. Mituś
Archiwum
Grudzień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31