Muzyka liturgiczna - niezależnie od formy - była nieodłączną częścią życia zakonów. Franciszkanie, benedyktyni, dominikanie, czy jezuici znali jej działanie przybliżające do Boga. Klasztor oo. dominikanów w Jarosławiu jest znakomitym przykładem świątyni, w której - wedle barokowej reguły - architektura, rzeźba, malarstwo oraz właśnie muzyka wzajemnie się uzupełniają i przenikają, a CAPELLA REGIA z Czech pod dyrekcją Roberta Hugo dała temu wyraz.
To właśnie w czasach, kiedy kontrreformacja zdominowała Europę, muzyka klasztorna przeżywała swój rozkwit, odkrywała nowe możliwości tkwiące np. w technikach polifonicznych, zestawianiu instrumentów i wynajdywaniu nowych brzmień. Jednak podobnie, jak w epokach wcześniejszych zawsze punkt wyjścia stanowił tekst, czy to w formie hymnów, psalmów, litanii, antyfon, czy też części Mszy św. i nieszporów. W XVII i XVIII wieku klasztorom, zwłaszcza tym w miastach handlowych pozbawionych dworów królewskich jak Praga, przypadła funkcja ośrodków kulturalnych, z których rozpowszechniano muzykę. W ten sposób szybko czescy, zakonni kompozytorzy zyskali sławę międzynarodową, a ich muzyka prezentowała najwyższą klasę (kopie utworów posiadają oo. paulini na Jasnej Górze).
W przeciwieństwie do archiwów czeskich, o polskich nie można zbyt wiele powiedzieć, ponieważ w znacznym stopniu uległy zniszczeniu podczas wojen i grabieży.
Capella Regia zaprezentowała w klasztorze oo. dominikanów pewien wspólny idiom muzyczny występujący w całej Europie Środkowej - gdzie istniały klasztory katolickie.
Utwory wykonane przez zespół, to kompozycje nieznane, podobnie jak w większości ich autorzy. Budujący jest fakt, że w Polsce, jak i u naszych południowych sąsiadów muzykolodzy, wykonawcy i melomani stają się coraz bardziej świadomi bogactwa muzycznej tradycji klasztorów. Taką świadomość z pewnością posiada Robert Hugo - znany w Jarosławiu praski organista i dyrektor zespołu Capella Regia, który z sukcesem wertuje archiwa i przegląda biblioteki, odnajdując niekiedy nieznane rękopisy arcydzieł muzycznych. Dziesięcioosobowy zespół pod jego kierunkiem wykonał dziewięć wybranych utworów zachowanych w czeskich źródłach, autorstwa sześciu twórców, a byli to:
Albericus Mazak (1609 - 1661)
Laudate Dominum omnes gentes, Regem sempiternum, Factum est silentium
O Crux ave spes Duo Canti, Domine secundum actum, Hic est vere martyr
Sub tuum praesidium, Salve Regina, Ecce quam bonum
Adam Jarzębski (1590 - 1649)
Canzon seconda
Canzon quinta
Bohuslav Matĕj Černohorský (1684 - 1742)
Laudetur Jesus Christus
Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1667 - 1734)
In te Domine speravi
Wenzel Gunther Jacob(1685 - 1734)
Beatus vir, O coeli sydera
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656 - 1746)
Salve Regina
Polecamy!
Informacje w artykułach o rozwoju muzyki dawnej i artystach opracowywane na postawie katalogu wydanego przez Stowarzyszenie Muzyka Dawna w Jarosławiu pt.: XVII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni. Jarosław 23-30 sierpnia 2009.