Dla przypomnienia podaje się, że obowiązki właścicieli nieruchomości a rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością określa ustawa z 13 września 1996r. w sprawie utrzymania czystości i porządku w gminach oraz uchwalony na jej podstawie regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jarosławia /Uchwała Nr 447/XLIII/2012 Rady Miasta Jarosławia z dnia 3 grudnia 2012 r./.
Przytoczone akty prawne zobowiązują właścicieli nieruchomości do utrzymywania zarządzanych terenów w czystości i porządku oraz dbania o ich estetyczny wygląd.
Zachęcamy mieszkańców do zadbania o porządek w swoim otoczeniu. Przypominamy również, że właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także pozbycie się zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.
Zwracamy również uwagę na obowiązek sprzątania po zwierzętach, a psach w szczególności.
Mandatem do 500 zł może być ukarana osoba, która nie wykonuje obowiązków wynikających z ustawy i określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku.