Strona główna » Na bieżąco » Aktualności / wydarzenia » Archiwum » 2013 » Czerwiec
Bądź na bieżąco z informacjami z Jarosławia, zostaw nam swój e-mail:

Aktualności / wydarzenia

„Tajemniczy klient” w jarosławskich sklepach

18 czerwca już po raz siódmy w Jarosławiu przeprowadzono badanie ankietowe „Tajemniczy klient”. Celem akcji jest sprawdzenie czy jarosławscy sprzedawcy respektują obowiązujące przepisy prawne dotyczące sprzedaży alkoholu i papierosów osobom niepełnoletnim. Badanie odbyło się w ramach programu „Odpowiedzialnej sprzedaży - Stop 18".

Celem tego badania był monitoring zjawiska sprzedaży napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych osobom  młodocianym. Badanie „Tajemniczy klient" jest elementem Ogólnopolskiego Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży - STOP 18. W naszym mieście program ten został poszerzony  o problematykę sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim.

Ankieterami byli pełnoletni uczniowie jarosławskich szkół ponadgimnazjalnych:  I Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących oraz Zespołu Szkół Spożywczych, Chemicznych i Ogólnokształcących. W trakcie realizacji przedsięwzięcia, ankietujący wraz z towarzyszącymi im pracownikami UM - sprawdzali, w jaki sposób jarosławscy sprzedawcy respektują obowiązujące przepisy prawne dot. sprzedaży alkoholu i papierosów osobom niepełnoletnim

Uczniowie, których wygląd powinien wzbudzać wątpliwość sprzedawców, co do ich wieku,  w odwiedzanych sklepach podejmowali próby zakupu napojów alkoholowych i papierosów. Łącznie ankieterzy odwiedzili  108  placówek handlowych i gastronomicznych, prowadzących sprzedaż papierosów i napojów alkoholowych.

Wyniki badań dot. dostępności młodych ludzi do alkoholu

Ankietujący odwiedzili łącznie 51  punktów handlowych i gastronomicznych zajmujących się sprzedażą wyrobów alkoholowych. W 35  przypadkach (69%) sprzedający odmówili sprzedaży napojów alkoholowych młodym klientom, prosząc o okazanie dokumentu potwierdzającego ich pełnoletność, natomiast w 16 przypadkach (31%), młodzi ankieterzy nie mieli problemu z zakupem alkoholu.

Wyniki badań dot. dostępności młodych ludzi do papierosów

Ankieterzy dokonali próby zakupu papierosów w 57 punktach handlowych. W 30 z nich (53%) spotkali się z odmową sprzedaży, natomiast w 27 (47%)  handlowcy bez problemu  dokonaliby sprzedaży wyrobów tytoniowych. 

W zakresie możliwości zakupu przez  młodych ludzi  napojów alkoholowych, uzyskane w br. wyniki badania są gorsze od uzyskanych w roku ubiegłym  gdzie w 79% placówek handlowych odmówiono sprzedaży alkoholu. Podobna, negatywna  tendencja wystąpiła w zakresie sprzedaży papierosów nieletnim.   W roku ubiegłym 81%  jarosławskich sprzedawców odmówiła sprzedaży papierosów osobom wyglądającym na nieletnich.  

Dzieje się tak pomimo faktu, że ponad 90% sprzedających deklaruje, że są świadomi prawa do żądania dokumentów od klientów, których wygląd budzi wątpliwości co do ich pełnoletności. 

Katarzyna Gdyk
(19.06.2013 | aktualizacja 19.06.2013 16:50)
Ankieterzy akcji "Tajemniczy klient"
Ankieterzy akcji "Tajemniczy klient"
Archiwum
Grudzień 2024
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31