Po 1 marca 2015 r. dowód osobisty otrzymał nowy wzór, a wniosek o jego wydanie jest prostszy do wypełnienia. Co bardzo ważne, możemy go złożyć w dowolnym urzędzie miasta/gminy na terenie całego kraju. Na dokumencie nie znajdziemy już adresu zameldowania (do tej pory każda jego zmiana wymagała wymiany dokumentu), podpisu posiadacza, informacji o kolorze oczu, czy wzroście. Dzięki integracji rejestrów państwowych, urzędy same w razie potrzeby zweryfikują nasze dane adresowe w rejestrze PESEL. W banku lub u notariusza wystarczy oświadczenie obywatela potwierdzone własnoręcznym podpisem.
Praktyczną informacją jest również to, że bez obaw nowy dowód będziemy mogli okazać komisji wyborczej podczas zbliżających się wyborów prezydenckich, ponieważ brak adresu zameldowania nie będzie miał wpływu na ustalenie naszej tożsamości.
DOWODY OSOBISTE - pozostałe zmiany:
1. Możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną (ePUAP). Obywatel
odwiedzi Urząd Miasta Jarosławia wyłącznie w celu odbioru gotowego dokumentu
tożsamości.
2. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub
posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o
wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny.
3. Możliwość działania przez pełnomocnika, w sprawie odbioru dowodu
osobistego w przypadku, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, nie
wychodzącą z domu,
4. Możliwość dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
drogą elektroniczną.
5. Ujednolicenie wzoru fotografii dołączanej do wniosku o wydanie
dowodu osobistego z przepisami ustawy o paszportach.
6. Obowiązek dostarczania przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów, w
formie aktów stanu cywilnego, został ograniczony wyłącznie do przypadku
niezgodności danych wskazanych we wniosku, z informacjami istniejącymi w posiadanych
przez organ rejestrach.
Więcej informacji oraz nowy wzór wniosku dostępne TUTAJ. Formularz można pobrać również w miejscu składania wniosku - Ratusz, Rynek 1, parter, pokój nr 4, tel. 16 624 87 39, 624 87 84.
EWIDENCJA LUDNOŚCI
Zmiany to:
1. Możliwość
dokonania wymeldowania lub zgłoszenia wyjazdu za granicę drogą elektroniczną
(ePUAP).
2. Możliwość
uzyskania numeru PESEL przez cudzoziemców przebywających w Polsce, na ich
uzasadniony wniosek (podstawa prawna upoważniająca do otrzymania numeru
PESEL - wskazanie przepisu, z którego wynika obowiązek posiadania numeru).
3. W dalszym
ciągu obowiązują przepisy umożliwiające zameldowanie w nowym miejscu pobytu z
jednoczesnym wymeldowaniez z poprzedniego (zarówno na pobyt stały jak i
czasowy, bez konieczności dokonywania wymeldowania w organie gminy właściwym
dla adresów poprzednich).
Aktualne formularze w wersji elektronicznej dostępne TUTAJ lub w Ratuszu, parter, pokój nr 6, tel. 16 624 87 35, 624 87 36.
W pierwszym okresie stosowania nowych zasad, czas załatwiania spraw może się wydłużyć. Utrudnienia, jakie mogą wystąpić w zakresie ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego mają związek z tworzonym przez MSW od kilku lat systemem, opartym na budowie centralnych rejestrów. Aplikacja informatyczna, która wspierać będzie System Rejestrów Państwowych nadal jest modyfikowana. Ostatecznie o sprawności działania nowego systemu zadecyduje realne działanie.
Więcej informacji: www.msv.gov.pl