W
dniach 12,13.10. 2015r. oraz 24.10.2015r. zakończył się II cykl warsztatów metodycznych
dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas 0-3 w ramach doskonalenia
kwalifikacji zawodowych w zakresie nauczania matematyki i muzyki. Organizatorem
II części warsztatów dla nauczycieli była Agata Kolasa-Skiba - dyrektor
Miejskiego Przedszkola Nr 9 im. Jana Brzechwy w Jarosławiu. Warsztaty
w zakresie matematyki poprowadziła mgr Ewa Zielińska z Akademii
Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Wraz z prof. Edytą
Gruszczyk-Kolczyńską ustaliła przyczyny nadmiernych trudności i niepowodzeń w
uczeniu się matematyki oraz mechanizmy niszczące motywację do nauki u dzieci, a
także opracowała skuteczne działania naprawcze dla tych obszarów: metody
przydatne do diagnozy rozwoju umysłowego dzieci oraz poziomu ich wiadomości i umiejętności
matematycznych, programy zajęć korekcyjno-wyrównawczych dla dzieci, które nie
potrafią sprostać wymaganiom stawianym im w szkole w zakresie edukacji matematycznej. Zadaniem
nauczycieli i rodziców jest przede wszystkim wspomaganie rozwoju umysłowego
dzieci. Edukacja matematyczna przedszkolaków powinna być wtopiona w działania,
zmierzające do rozwoju umysłowego dzieci w ogóle. Procesy intelektualne, od
których zależą sukcesy w uczeniu się matematyki, mają, bowiem szeroki zakres:
służą dzieciom do klasyfikowania i tworzenia wszelkich pojęć, tworzenia
logicznych wypowiedzi, polepszania spostrzegania, przewidywania skutków na
bazie dostrzeżonych przyczyn, sprawnego liczenia, nie tylko przy rozwiązywaniu
zadań matematycznych.
Warsztat
z muzyki poprowadziła mgr Kamilla
Palińska - wieloletni nauczyciel i doradca metodyczny w zakresie muzyki w
Warszawie, która pokazała jak w procesie kształcenia ogólnego należy
wykorzystywać muzykę, która celowo włączona do procesu nauczania poszczególnych
przedmiotów, zwłaszcza w ramach kształcenia zintegrowanego może być czynnikiem
pozytywnie wpływającym na efekty uczenia się. Aktywizuje ona wszystkich uczniów
niezależnie od poziomu ujawnianych przez nich zdolności muzycznych.
Powiązanie
nauki matematyki z ćwiczeniami muzyczno-ruchowymi może wpływać na kształtowanie
pojęć liczbowych, kształtowanie poczucia czasu, pojęcia kierunku, orientacji
dotyczącej stosunków przestrzennych oraz posługiwanie się symbolami. Muzyka
połączona z zajęciami plastycznymi pobudza kreatywną postawę uczniów i nadaje
zajęciom odmienny charakter. Natomiast dzięki ćwiczeniom łączącym muzykę i ruch
można wpłynąć na ogólną sprawność ruchową uczniów oraz estetykę ruchu.
W
ramach nauki języka polskiego należy wykorzystać fakt, że rytm muzyczny jest
ściśle powiązany z akcentami w mowie. Może to sprzyjać szybszemu opanowaniu
tekstów pamięciowych. Muzyka dodatkowo wzmacnia wyobraźnię, co wpływa na
podwyższenie efektów zapamiętywania utworu poetyckiego. Śpiewanie przyczynia
się do rozwoju układu oddechowego oraz wzmacnia mięśnie tułowia. Podczas
śpiewania dziecko kontroluje utrzymanie prawidłowej postawy. Ćwiczenia
artykulacyjne i oddechowe aktywują rozwój aparatu mowy. Gra na instrumentach w zespole
przyczynia się do nawiązania więzi między uczestnikami, uczy odpowiedzialności
za wspólną pracę oraz podporządkowania się.
Muzyka
ma ogromny wpływ na rozwój dziecka. Oddziałuje w sposób wielostronny, zarówno
na sferę poznawczą, jak i emocjonalną. Wpływa na rozwój myślenia, ułatwia
proces zdobywania i pogłębiania wiedzy o świecie.
W
warsztatach brały udział nauczyciele z Miejskich Przedszkoli Nr 9,1,3,4,8,10,12
i Szkół Podstawowych Nr 4, 11 oraz powiatu.
Agata Kolasa-Skiba