Ankieterami byli pełnoletni uczniowie jarosławskich szkół ponadgimnazjalnych tj. Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących oraz Zespołu Szkół Spożywczych, Chemicznych i Ogólnokształcących.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia, ankietujący wraz z towarzyszącymi im pracownikami Urzędu Miasta sprawdzali, w jaki sposób jarosławscy sprzedawcy respektują obowiązujące przepisy prawne dot. sprzedaży alkoholu i papierosów osobom niepełnoletnim.
Uczniowie, których wygląd powinien wzbudzać wątpliwość sprzedawców, co do ich wieku, w odwiedzanych sklepach podejmowali próby zakupu napojów alkoholowych i papierosów.
Wyniki badań dot. dostępności młodych ludzi do alkoholu
Ankietujący odwiedzili łącznie 45 punktów handlowych i gastronomicznych zajmujących się sprzedażą wyrobów alkoholowych. W 29 przypadkach (64%) sprzedający odmówili sprzedaży napojów alkoholowych młodym klientom, prosząc o okazanie dokumentu potwierdzającego ich pełnoletność, natomiast w 16 przypadkach (36%), młodzi ankieterzy nie mieli większego problemu z zakupem alkoholu.
Wyniki badań dot. dostępności młodych ludzi do papierosów
Ankieterzy dokonali próby zakupu papierosów w 39 punktach handlowych. W 25 z nich (65%) spotkali się z odmową sprzedaży, natomiast w 14 (35%) handlowcy bez problemu dokonaliby sprzedaży wyrobów tytoniowych.
W zakresie możliwości zakupu przez młodych ludzi napojów alkoholowych, uzyskane w br. wyniki badania są nieco gorsze od tych z roku ubiegłego gdzie w 68% placówek handlowych odmówiono sprzedaży alkoholu osobom, których wygląd powinien wzbudzić wątpliwości sprzedawców co do ich wieku (w br. w 64%).
Podobna sytuacja wystąpiła w zakresie sprzedaży papierosów nieletnim. W roku ubiegłym 71% jarosławskich sprzedawców odmówiła sprzedaży papierosów osobom wyglądającym na nieletnie (w br. 65%).
Niestety, w dalszym ciągu zbyt duża liczba jarosławskich handlowców nie respektuje obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie, pomimo faktu że ponad 80 % z nich jest świadoma prawa do żądania dokumentów od klientów, których wygląd budzi wątpliwości co do ich pełnoletności.
Wyniki sprzedaży napojów alkoholowych w 2016 r.
2016 |
45 punktów |
|
tak |
nie |
|
Czy sprzedawca sprzedałby napoje alkoholowe osobie wyglądającej na niepełnoletnią |
36 % |
64 % |
Czy sprzedawca poprosił o dokument stwierdzający pełnoletniość |
64 % |
36 % |
Czy sprzedawcy są świadomi prawa kontrolowania dokumentów |
82 % |
18 % |
Wyniki sprzedaży wyrobów tytoniowych w 2016 r.
2016 |
39 punktów |
|
tak |
nie |
|
Czy sprzedawca sprzedałby wyroby tytoniowe osobie wyglądającej na niepełnoletnią |
35 % |
65 % |
Czy sprzedawca poprosił o dokument stwierdzający pełnoletniość |
65 % |
35 % |
Czy sprzedawcy są świadomi prawa kontrolowania dokumentów |
87 % |
13 % |