1) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
2) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
3) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa musi zawierać imię i nazwisko właściciela nieruchomości, oznaczenie nieruchomości, z której ma być usunięte drzewo oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Bardzo istotne jest, żeby zgłoszenie zawierało wszystkie z powyżej wymienionych elementów, gdyż w innym razie Urząd Miasta będzie zmuszony do nałożenia obowiązku uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni. Brak dokonania uzupełnienia w tym terminie będzie skutkował wniesieniem sprzeciwu w drodze decyzji administracyjnej.
Istotnie zmieniły się, a raczej pojawiły, szczegółowe terminy dotyczące zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa przez osoby fizyczne. Po pierwsze, w ciągu 21 dni od daty doręczenia zgłoszenia pracownik Urzędu Miasta dokona oględzin drzewa przeznaczonego do usunięcia. Należy przy tym pamiętać, iż termin 21 dni obowiązuje tylko i wyłącznie zgłoszenia kompletne.
W ciągu 14 dni od dnia oględzin Urząd Miasta może wnieść sprzeciw w drodze decyzji administracyjnej. Jeżeli takowy sprzeciw nie zostanie wniesiony, osoba fizyczna, która zgłosiła zamiar usunięcia, może w ciągu 6 miesięcy od daty zgłoszenia to drzewo usunąć. Po przekroczeniu wspomnianego terminu 6 miesięcy, należy ponownie zgłosić zamiar usunięcia drzewa. Należy jednak pamiętać, że za dzień wniesienia sprzeciwu uważa się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej. Czyli w praktyce należy wstrzymać się z usunięciem drzewa parę dni, aby mieć pewność, że takowa decyzja nie została wysłana w ostatnim dniu 14-sto dniowego terminu.
Istotną informacją, o której należy pamiętać jest fakt, iż jeżeli w terminie 5 lat od dnia dokonania oględzin wystąpi się o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie miała związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, na właściciela nieruchomości nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usunięte drzewo.W dalszym ciągu nie zachodzi obowiązek zgłaszania czy występowania o zgodę na usunięcie krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2 oraz usuwania drzew i krzewów w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego.
Zmiany jakie zaszły w stosunku do podmiotów innych aniżeli osoby fizyczne dotyczą jedynie granicznych obwodów pni drzew, na które jest wymagane zezwolenie oraz stawki opłat za 1 cm obwodu usuwanego drzewa lub powierzchni zajmowanej przez przeznaczony do usunięcia krzew. Mianowicie, zezwolenie na usunięcie drzewa i obowiązek zgłoszenia usunięcia drzewa przez osoby fizyczne jest wymagane dla takich samych obwodów pni poszczególnych drzew. Stawki za 1 cm obwodu usuwanego drzewa zostaną określone w rozporządzeniu ministra środowiska, które wejdzie w życie najpóźniej dnia 17 lipca 2017 r. Zgodnie z opracowanym projektem ww. rozporządzenia, opłaty za usunięcie drzewa mają się znacząco zmniejszyć.