W pomieszczeniach Bramy Krakowskiej i piwnicach Ratusza powstanie Centrum Edukacji Kulturalnej. Jego fundamentem będzie edukacja kulturalna dzieci i młodzieży oraz dorosłych, którzy uczestniczą w tym procesie, a także nieformalne wspieranie szkół w realizacji projektów i programów edukacji artystycznej i kulturowej.
Aranżacja pomieszczenia we wnętrzu Bramy Krakowskiej będzie opierała się na edukacji służącej kształceniu stosunku do dziedzictwa kulturowego - tożsamości kulturowej, ochrony dziedzictwa kultury własnej i innych, szacunku do różnorodności kulturowej.
W piwnicach Ratusza planowana jest natomiast twórcza, artystyczna działalność edukacyjna.
W ramach projektu powstaną tematyczne sale nawiązujące do różnych dziedzin sztuki: malarstwa, architektury, rzeźby, a osoby odwiedzające będą mogły wczuć się w rolę artysty, poprzez komponowanie swoich dzieł, np. za pomocą aplikacji multimedialnych projektując obrazy, czy zamki.W piwnicach Ratusza zaplanowane są sale:
- papieroplastyka
- w świecie rzeźby
- laboratorium malarstwa
- laboratorium teatralne
- świat architektury
BUDŻET PROJEKTU:
2 256 377,78 OGÓŁEM
2 010 377,78 WYDATKI KWALIFIKOWANE
1 708 821,03 DOFINANSOWANIE
Projekt pn. „Jarosław Magiczne Miasto" wpływa na budowanie świadomości i poprawę edukacji kulturalnej mieszkańców poprzez nowoczesną ofertę kulturalno-edukacyjną, która przyczynia się do wzrostu udziału mieszkańców regionu w życiu kulturalnym i budowy tożsamości regionalnej. Realizacja projektu stworzy warunki do zdobywania wiedzy o kulturze, do rozumienia kultury, do korzystania z niej, do kształcenia potrzeb i nawyków uczestniczenia w kulturze, uświadomienie znaczenia kultury i aktywności kulturalnej w rozwoju indywidualnym człowieka i w rozwoju społeczeństwa - przy czym mające wpływ na kształtowanie się tożsamości kulturowej regionu.
Realizacja projektu spowoduje uruchomienie nowych wydarzeń kulturalnych, w tym edukacyjnych, zaproponowany program stworzy nowe formy uczestnictwa w kulturze, wprowadzi nowe elementy merytoryczne, skierowany jest do nowych grup odbiorców, przyczynia się do budowania świadomości i edukacji kulturalnej.
W ramach projektu zaproponowano rozwiązania sprzyjające budowaniu świadomości i poprawie edukacji kulturalnej mieszkańców miasta. W stworzonej ofercie zwrócono uwagę na aspekt ochrony dziedzictwa kulturowego (motyw przewodni Bramy Krakowskiej) oraz aspekt kulturowy zwłaszcza w kontekście edukacji kulturalnej, której poświęcone są pomieszczenia we wnętrzach piwnic Ratusza.
Wnioskodawca starał się stworzyć nowoczesną ofertę (urządzenia interaktywne, urządzenia multimedialne), która w powiązaniu z tradycyjnymi metodami ma służyć zwiększeniu udziału mieszkańców regionu w życiu kulturalnym i budowaniu tożsamości regionalnej.
Planowane do utworzenia centrum edukacji kulturalnej będzie stanowić dla miasta Jarosławia nową ofertę. Zaproponowany program został tak stworzony, aby korzystali z niego dorośli, młodzież i dzieci w grupach zorganizowanych, ale również w grupach nieformalnych. Istniejące np. przy Miejskim Ośrodku Kultury domu grupy warsztatowe np. malarskie czy teatralne skupiają dzieci, młodzież czy dorosłych w określonych grupach z konkretnymi dniami, godzinami i planami zajęć. Przestrzeń, którą oferuje miasto, będzie miała przewagę nad innymi ofertami, gdyż będzie dostępna przez 5 dni w tygodniu. Tutaj będą mogli spędzać czas rodzice z dziećmi, to oni będą głównymi aktorami. Inspirowani wyposażeniem sal, będą poprzez zabawy w teatr czy ,,budowanie" Ratusza w różnych stylach architektonicznych nabywali kompetencje kulturalne.
Wyposażenie będzie sprzyjało przyswajaniu wiedzy o kulturze, uświadomieniu znaczenia kultury i aktywności kulturalnej w rozwoju człowieka i społeczeństwa.
Zaplanowana w ramach dofinasowania oferta będzie stworzona dla różnych grup odbiorców. Szczególną, nową grupą, dla której nie ma w mieście takiej oferty, są rodziny z dziećmi. Dostępne warsztaty czy koła zainteresowań adresowane są do konkretnych segmentów: seniorzy, młodzież lub dzieci. Propozycja wynikająca z realizacji projektu stwarza możliwość wspólnego spędzania czasu.