Uruchomiony
przez GAZ-SYSTEM konkurs cieszy się zainteresowaniem ze strony placówek
oświatowych, jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych,
dla których temat ochrony środowiska jest istotny w codziennym działaniu. Tym
bardziej cieszy sukces MP 8 Montessori - na 112 wniosków, które wpłynęły na
konkurs, to właśnie ich projekt na Podkarpaciu zajął miejsce pierwsze. Czek na 9 980,90 zł z dumą przekazano przedszkolakom. „Ogromną wartością w projektach, które zostały
wybrane do dofinansowania jest łączenie wiedzy teoretycznej z praktycznym
działaniem. To połączenie służy poznaniu przyrody, zachęceniu do odkrywania
i doświadczania jej uroków" - brzmi uzasadnienie decyzji.
Placówka rzetelnie rozplanowała
zadania, które już od dłuższego czasu sukcesywnie realizuje. Sytuacje edukacyjne tworzone przez kadrę pedagogiczną
koncentrują się wokół działań w zakresie poszanowania wody, ziemi, powietrza i
energii, a ich celem jest nabycie przez dzieci umiejętności analizowania i
interpretowania zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym na skutek
oddziaływania człowieka i wpływu na jakość naszego życia.
Efektem projektu jest utworzenie w ogrodzie przedszkolnym stref ekologicznych:
- strefa wypoczynkowa, w której znajdować się będą nowe nasadzenia, oraz elementy przyrody sprzyjające relaksowi i integracji ze środowiskiem. Będzie tu wydzielona strefy ciszy- miejsce sprzyjające rozbudzeniu percepcji słuchowej, wyposażone w ławeczki zrobione z pni drzew, ogrodowe instrumenty imitujące szum wiatru. Punkty obserwacyjne zostaną wyposażone w lornetki i lupy.
- strefa edukacyjna, w której odbywać się będą zajęcia grupowe, zespołowe, indywidualne. Strefa doposażona zostanie w ogródek meteorologiczny, domki dla owadów/biedronek, dzikich pszczół, motyli oraz karmniki i poidełka dla ptaków, budki lęgowe z kamerą, siedziska oraz ławo-stół. Dzięki temu dzieci będą mogły obserwować, dokumentować, fotografować przyrodę i korzystać z encyklopedii i leksykonów. Będzie tez tam proste pole uprawne - świetna okazja do zabawy w rolnika. Znajdą się tu także kompostowniki do segregacji i przetwarzania ekologicznego oraz stanowisko z beczką na deszczówkę, którą dzieci wykorzystają do podlewania roślin uprawnych.
- strefa leśna - przeniesienie „namiastki" lasu do codziennej przestrzeni dziecka.
W ogrodzie przedszkolnym zaplanowano miejsca do prowadzenia badań i obserwacji - ławki, siedziska. Dzieciaki na te zajęcia otrzymają specjalne kuferki badacza wyposażone w lupy, pęsety, pipety, szkła powiększające, rękawiczki, pojemniki do pobierania próbek, pojemniki laboratoryjne.
Zdobyte fundusze pomogą placówce wykorzystać już istniejący potencjał ogrodu przedszkolnego przyrodniczą ścieżkę edukacyjną, akwedukt, zegar słoneczny, stację meteorologiczną itp. Zakup urządzeń czy przyborów umożliwi stymulowanie rozwoju i odbiór percepcyjny dziecka na wszystkich poziomach: dotyku, smaku, węchu, wzroku oraz słuchu.