Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!
Zgodnie
z przepisami przedłożono Radzie Miasta informację o przebiegu wykonania
budżetu za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2005 r. W ciągu I półrocza
br. uległ zmianie plan budżetu po stronie dochodów i wydatków w kwocie
zł 711.388, - Zwiększenie przychodów nie wpłynęło jednak na
zmniejszenie deficytu budżetowego i wydatków nie znajdujących pokrycia
w budżecie. Niepokojącym zjawiskiem jest spadek dochodów z tytułu karty
podatkowej oraz przychodów ze sprzedaży mienia komunalnego. Wykonanie
planowanych dochodów w dziale 700 - Gospodarki mieszkaniowej wynosi
zaledwie 34 %. Podobnie kształtuje się dział 710 - Działalność usługowa
- i tu wykonanie dochodów wynosi 23 %. Natomiast w dziale 750 -
Administracja publiczna - zadania własne - w planie budżetu dochodów
nie przewidziano, a zrealizowano kwotę zł 26.581. Z informacji o
planowanych i wykonanych wydatkach wynika, że na - Transport i łączność
- w dziale 600 wydatkowano zaledwie zł 719. 301, z przewidzianej w
planie kwoty 3.521,940 zł. Z powyższych danych wynika, że zadania
własne gminy nie zostały wykonane w rozdziale: Drogi publiczne,
krajowe, wojewódzkie i powiatowe, w tym gminne tylko 7,6 %. Należałoby
uaktywnić działalność inwestycyjną szczególnie w drogownictwie - mam na
myśli obwodnicę, drogi, ulice i chodniki.
Do pozytywnych zdarzeń gospodarczych w realizacji budżetu należy wykonanie wydatków w dziale 800 - Oświata i wychowanie - w 50,5 % oraz w dziale 750 dotyczącym Administracji publicznej w 53,4 %. Na pochwałę zasługuje również prowadzona windykacja należności podatkowej.
Częstotliwość dokonywania zmian w budżecie powoduje ukształtowanie struktury wydatków i dochodów w sposób odmienny niż to określa uchwała budżetowa Rady Miasta. Ta odmienność budżetu po zmianach zaciera odpowiedzialność i powoduje trudności w wykonywaniu kontroli. Posunięta daleko elastyczność w realizacji budżetu obok pozytywnych skutków wywołuje wiele zjawisk negatywnych, jak: osłabienie zainteresowania planowaniem, niestabilność budżetu, doraźność i uznaniowość w kształtowaniu dochodów i wydatków.
Realizacja budżetu opracowanego metodą tradycyjną jest uciążliwa i powoduje wiele nieprawidłowości. Stosowanie nowoczesnej metodologii budżetu zadaniowego sprzyja rzetelności i większej skuteczności w realizacji uchwały budżetowej.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!
Wpłynęła
do KPPiPP RM Jarosławia skarga członków Wspólnoty Mieszkaniowej z ul.
Słowackiego 4 dot. samowolnego usunięcia przez pracownika ADM
w Jarosławiu w dniu 28.07.br. szlabanu zabezpieczającego wjazd w holu
bloku mieszczącego się przy ul. Słowackiego 4. Wzrost liczby samochodów
i ciągły ruch pojazdów stanowi duże zagrożenie dla dzieci z tego
osiedla pozbawionych placu zabaw i możliwości przebywania na świeżym
powietrzu. Dokładne przeanalizowanie wielu argumentów tej skargi wymaga
spotkania się zainteresowanych stron. Chciałbym poznać motywy decyzji
Władz Miasta krzywdzące członków Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul.
Słowackiego 4. Wiadomo, że w konflikcie między władzą a ludem, ma
zawsze rację lud. Analiza wszystkich zarzutów pozwoli na wyciągnięcie
właściwych wniosków i podjęcie słusznej decyzji w tej sprawie,
zadowalającej obie strony.