31 maja br. w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Jarosławiu miał miejsce finał projektu mającego na celu przybliżenie uczniom szkoły kultury i osiągnięć państw członkowskich Unii Europejskiej. W realizację projektu zaangażowani byli uczniowie wszystkich klas wraz z wychowawcami. Kilkutygodniowa praca przyniosła zamierzone efekty. Wyrazem tego są poniższe informacje o poszczególnych prezentacjach.
Klasa l "a" - Belgia:
Uczniowie
przygotowali hymn i flagę narodową oraz zaprezentowali najważniejsze
informacje dotyczące położenia geograficznego, historii, osiągnięć i
głównych atrakcji Belgii.
Klasa l "b" - Dania:
Prezentacja
złożona była z kilku elementów. Ciekawym po-mysłem był program
telewizyjny - spikerka przedstawiła informacje z Danii. Ważny element
stanowiły informacje turystyczne. Uczniowie przygotowali odpowiednie
foldery za-chęcające do odwiedzenia tego państwa. Na uwagę zasługiwał
występ Wikinga stojącego na tle charakterystycznej łodzi. Obok tych
postaci wystąpiła również królewna Śnieżka. Sala była pięknie
udekorowana flagami narodowymi, mapą oraz tablicami informacyjnymi.
Klasa l "c" - Szwecja:
Uczniowie
zaprezentowali układ taneczny dopasowany do utworów zespołu ABBA
pochodzącego ze Szwecji. Przygotowane zostały godło, mapa i flagi.
Tablice informacyjne dotyczyły historii, warunków naturalnych,
gospodarki i rolnictwa. Charakterystycznym elementem był oczywiście
szwedzki stół odpowiednio zastawiony. Zaprezentowane zostały również
postaci kojarzące się ze Szwecją; Pipi, św. Mikołaj oraz słynny
naukowiec Alfred Nobel.
Klasa 1 "d" - Francja:
Francja
została przedstawiona przez plansze informacyjne wykonane samodzielnie
przez uczniów. Szczególne miejsce zajmowały oferty biura turystycznego
prezentujące atrakcyjne miejsca Francji. Sala udekorowana była flagami,
mapą i odpowiednimi ilustracjami, między innymi wieża Eiffla.
Odpowiednio dobrana została oprawa muzyczna.
Klasa l "e" - Finlandia:
Uczniowie
przygotowali scenkę prezentującą wędkarzy w łodzi na jeziorze, na tle
fińskiego lasu. Jeden z uczniów wcielił się w rolę św. Mikołaja. Sala
udekorowana została wykonanymi przez uczniów flagami narodowymi, mapą i
herbem Finlandii. Wiele informacji zawierała gazetka prezentująca
walory turystyczne oraz przybliżająca kulturę Lapończyków. Wystawka -
to przedmioty kojarzące się z Finlandią: maskotki - niedźwiedź i
Muninki, tekturowy renifer. W tle całej prezentacji słychać było szum
strumienia i śpiew ptaków, co wyobraźnią przenosiło widzów nad fińskie
jeziora.
Klasa 2 "b" - Austria:
Prezentacja
ta składała się z kilku ciekawych pomysłów. Uczniowie przedstawili
"Sekrety kuchni wiedeńskiej" wymieniając kilka charakterystycznych dań,
których przepisy znalazły się na klasowej gazetce. W zabawny sposób
dokonano prezentacji przygotowania kawy po wiedeńsku. Występ uświetnił
układ taneczny - "Wiedeński walc". Widzowie mogli podziwiać
instrumentalny występ kolegi grającego na akordeonie utwór "Nad pięknym
modrym Dunajem". Omówione zostały również najważniejsze informacje
dotyczące Austrii. Salę dekorowały plakaty i flagi.
Klasa 2 "c" - Hiszpania:
Hiszpania
została przedstawiona jako kraj tradycji. Najciekawsze elementy to
taniec flamenco i corrida. Uczniowie zaprezentowali charakterystyczne
stroje narodowe. Zabrzmiały również hiszpańskie rytmy. Nie zabrakło
piłki nożnej. Przedstawione zostały informacje dotyczące historii i
geografii.
Klasa2 "d" - Niemcy:
Uczniowie
przedstawili najważniejsze informacje na temat położenia geograficznego
i historii. Ciekawym elementem prezentacji był wywiad z Claudią
Schiffer, która scharakteryzowała typowego Niemca. Można było usłyszeć
nie tylko hymn narodowy, ale również inne utwory niemieckie, dawne
(J.S. Bacha) i współczesne. Przygotowane zostały gazetki tematyczne o
Niemczech.
Klasa 3 "a" - Grecja:
Uczniowie przedstawili walory turystyczne, historię i położenie Grecji. Zaprezentowana została starogrecka moda.
Klasa 3 "b" - Irlandia:
Zespół
klasowy przygotował prezentację, która obejmowała informacje dotyczące
położenia geograficznego, historii i współczesnych warunków życia w
Irlandii. Znaczną część zajęło omówienie walorów turystycznych i
ciekawostek dotyczących tego państwa. Dużą uwagę przyłożono do
prezentacji Dublna.
Klasa 3 "c" - Włochy:
Prezentacja
Włoch składała się z kilku elementów. Jednym z nich była "Autostrada
Słońca", czyli turystyczna taśma przedstawiająca foldery turystyczne,
mapy i fotografie. Kolejny to "Kącik sportowy" - liga włoska, gwiazdy
piłki nożnej. Zgromadzone zostały tu proporczyki, koszulki, plakaty,
wycinki z gazet. Ciekawym elementem była satyryczna "scena balkonowa" z
"Romea i Julii". Apetyty widzów pobudziły włoskie przysmaki.
Przygotowane slajdy zaprezentowały pracę weneckiego gondoliera. Całość
uświetniły włoskie piosenki.
Klasa 3 "d" - Wielka Brytania:
Obok
najważniejszych informacji o państwie, w sposób zabawny zaprezentowane
zostały postaci królowej Elżbiety i Bonda. Uczniowie w swojej
prezentacji wykorzystali umiejętność posługiwania się językiem
angielskim.
Klasa 3 "e" - Portugalia:
Uczniowie
obok podstawowych danych o Portugalii przygotowali pokaz sztuki
kulinarnej i narodowego futbolu. Entuzjazm wzbudził występ prezydenta i
premiera, którzy do odpowiednio zastawionego stołu zaprosili Panią
Dyrektor, a wszystkich częstowali owocami cytrusowymi.
Nie zabrakło również symboli narodowych. Uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością. Była więc królowa Elżbieta, niemiecka modelka Claudia Schiffer, postaci z baśni Andersena, wiking, św. Mikołaj, bogowie greccy, Romeo i Julia, Pipi, prezydent i premier Portugalii oraz reprezentacja drużyny piłkarskiej, hiszpańska korrida i flamenco, słynne włoskie potrawy, szwedzki stół i walc wiedeński. Dało się słyszeć narodowe hymny, piosenki obcojęzyczne, a nawet można było obejrzeć program telewizyjny na żywo, prosto z Danii.
Analiza
załączników pozwala zauważyć, że w przygotowanie prezentacji
zaangażowane były niemal całe zespoły klasowe. Uczniowie samodzielnie
wykonali zdecydowaną większość rekwizytów (mapy, flagi, herby, gazetki,
plansze, ilustracje, stroje). Częstym elementem prezentacji były tańce,
sekrety kuchni, występy narodowych "bohaterów", utwory muzyczne. Praca
uczniów była monitorowana i wspierana przez wychowawców.
To
była prawdziwa podróż po Europie. Szkoła w tym dniu przybrała barwy
narodów Europy, w salach pojawiły się symbole narodowe, a na korytarzu
zabrzmiały dźwięki "Ody do radości" w trakcie programu przygotowanego
przez Szkolny Klub Europejski. Widzowie wędrowali z sali do sali
podziwiając efekty pracy swoich kolegów. Dało się zauważyć ogromne
zainteresowanie a wręcz rywalizację o jak najciekawszą prezentację.