Panie Przewodniczący! Wysoka Rado!
W trakcie odbytej w dniu 20 stycznia br. I części Sesji Rady Miasta Jarosławia Burmistrz Miasta Pan Janusz Dąbrowski przedstawił analizę stanu finansów publicznych naszego miasta. Analizie w zakresie rachunku zysków i strat poddano przedsiębiorstwa komunalne oraz Miejski Zakład Komunikacji. Ocena ta dotyczyła działalności tych przedsiębiorstw od 1998 do 2002 r. Analizą objęto także kształtowanie się poziomu zatrudnienia z pominięciem struktury zatrudnienia, wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników, co w istotny sposób wpływa na koszty i straty przedsiębiorstw. Nie dokonano także oceny struktury zatrudnienia z podziałem na pracowników produkcyjnych i administrację.
Radni Klubu SLD z zainteresowaniem zapoznali się z oceną kondycji finansowej podległych Panu Burmistrzowi przedsiębiorstw oraz wysłuchali opinii dotyczących ich funkcjonowania.Sytuacja finansowa tych przedsiębiorstw, poziom realizowanych przez nie usług i zadań inwestycyjnych stanowi ocenę Zarządów Spółek i sprawowanego nad nimi nadzoru ze strony Rad Nadzorczych. cd. str. 5
Pośrednio jest to także oceną sprawowanego nadzoru właścicielskiego byłego Zarządu Miasta.
W naszym odczuciu szczególną uwagę zwrócić należy na radykalne zmniejszenie strat wody uzdatnionej w trakcie przesyłu, zwiększyć kontrolę poboru wody, sprawności wodomierzy i ich instalowania oraz likwidację dzikich przyłączy wody, zmniejszenie strat co najmniej o 10% pozwoli na zahamowanie sukcesywnego wzrostu cen za wodę, a tym samym utrzymanie poziomu jej zużycia lub wzrostu!
Słusznym kierunkiem umożliwiającym wzrost sprzedaży wody i odprowadzania ścieków jest oferta dla mieszkańców okolicznych miejscowości i dzielnic podmiejskich podłączenia się do ujęcia miejskiego i oczyszczalni ścieków.
Działania wybiórcze bez określenia celów, które chcemy osiągnąć jako przedstawiciele społeczności lokalnej wybrani w demokratycznych wyborach, prowadzi do nikąd!
Informacji o celach i zamierzeniach na rok 2003 do 2006 w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego miasta Jarosławia oczekiwaliśmy w wystąpieniu Pana Burmistrza.
W programie przyjętym przez SLD na bieżącą kadencję Rady Miasta uznaliśmy, że warunkiem rozwoju miasta jest stworzenie szeroko rozumianych możliwości lokalizowania w nim i na jego obrzeżach inwestycji przyjaznych dla miasta, dających nowe miejsca pracy i wpływy do budżetu.
Konieczna jest mądra, funkcjonalna modernizacja systemu komunikacyjnego z bezwzględną preferencją doprowadzenia do budowy obwodnicy miasta. Inwestycja ta winna integrować Parlamentarzystów, Starostwo, Burmistrza i Wójtów okolicznych Gmin we wspólnych działaniach bez podziałów politycznych, bo służyć będzie wszystkim mieszkańcom nie tylko miasta, gmin, ale przyjezdnym z terenu Polski i Europy.
Z uwagi na przesunięcie jej realizacji po 2006 r. koniecznością jest budowa drogi objazdowej od Tywoni do ul. Morawskiej jako inwestycji wspólnej z Gminą Wiejską Jarosław i Gminą Pawłosiów. Inwestycja ta miałaby realną szansę sfinansowania ze środków Unii Europejskiej.
W dziedzinie ochrony środowiska naturalnego za priorytetowe uważamy inwestycje budowy II ETAPU OCZY-SZCZANI ŚCIEKÓW oraz rozbudowę wysypiska śmieci komunalnych.
Stoimy na stanowisku, że budowa II ETAPU OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW została ostatecznie zaakceptowana w przyjętej na sesji naszej Rady Uchwale z dnia 11.12.2002 w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i mo-dernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2003 - 2007 r.
Na finansowanie tej inwestycji są zapewnione środki w wysokości 1 mln zł w projekcie budżetu na br. oraz środki pomocowe PHARE w kwocie 2 mln Euro.
Sprawą nie cierpiącą zwłoki jest przystąpienie w br. do rozbudowy istniejącego wysypiska śmieci. Zadanie to winno być finansowane z kredytów NFOŚ i GW, strukturalnych środków pomocowych Unii Europejskiej i budżetu miasta. Do realizacji tej inwestycji należałoby zaangażować Gminę Wiejską Jarosław i Gminę Pawłosiów.
Zaostrzenie przepisów dotyczących monitorowania zanieczyszczenia wód i eksploatowanego składowiska odpadów komunalnych wynika z dostosowania norm do wymogów unijnych. Podniesie to koszty, a zarazem i ceny korzystania z usług, ale poprawi czystość wód i zmniejszy negatywne skutki wynikające z eksploatacji wysypiska.
Podzielamy stanowisko Pana Burmistrza w kwestii kontynuowania, a wręcz przyspieszenia tempa remontów i modernizacji budynków mieszkalno-usługowych będących własnością komunalną, a także procesów ich prywatyzacji. Uzyskane ze sprzedaży lokali i budynków środki poprawią stan budżetu miasta.
W szczególności dotyczyć to powinno zasobów w obszarze Starego Miasta. Tu szczególną uwagę zwrócić należy na stan zabezpieczenia części podziemnej, reaktywując wspaniałą, wieloletnią współpracę z Akademią Góniczo - Hutniczą w Krakowie oraz PRG - Bytom.
Wnioskujemy do Pana Burmistrza, by w ramach posiadanych etatów zatrudnił w Urzędzie Miasta Konserwatora Zabytków oraz Architekta Miejskiego wyłonionych w drodze konkursu � osoby o pełnych kwalifikacjach zawodowych, bogatym doświadczeniu w zakresie ochrony zabytków, planowania przestrzennego i architektury, dających gwarancje profesjonalnego kształtowania i dbałości o istniejące obiekty i planowane do realizacji. Skutki braku fachowców w Urzędzie Miasta o tych kwalifikacjach są już bardzo wyraźnie widoczne w krajobrazie miasta i będą kształtować jego wizerunek przez następne dziesięciolecia.
Mimo, że Jarosław nie jest miastem o dużym zanieczyszczeniu środowiska, nadal należy poprawiać czystość powietrza poprzez przyspieszenie modernizacji istniejących kotłowni osiedlowych zarządzanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową, PGKiM i Wojskową Agencję Mieszkaniową stosując paliwa ekologiczne.
Poprawy wymaga stan techniczny ulic i chodników, należy tworzyć pasy zieleni przy drogach jako naturalny ekran akustyczny. Sprawą nie cierpiącą zwłoki jest wyprowadzenie ruchu kołowego z obszaru rynku i otaczającej go Staromiejskiej zabudowy.
Wysoka Rado!
W trosce o spadek bezrobocia, rozwój miasta i poprawę stanu budżetu działania Pana Burmistrza winny być ukierunkowane na inicjowanie i pomoc w tworzeniu małych i średnich podmiotów gospodarczych. We współpracy z sąsiednimi gminami tworzyć należy system zachęt dla inwestorów poprzez przydział lub sprzedaż na zasadach konkurencyjnych budynków i terenów, preferencje podatkowe i inne ułatwienia do rozpoczęcia i kontynuowania działalności gospodarczej. Stosowanie metody stałych podwyżek podatków skutkuje odpływem inwestorów z terenu miasta. Nowi inwestorzy, nowe podmioty gospodarcze, to dalsze miejsca pracy, dodatkowe wpływy podatków, a zatem i możliwości inwestowania w infrastrukturę miasta - zarówno komunalną, jak i społeczną.
Należy niezwłocznie podjąć działania umożliwiające utworzenie na terenie Jarosławia i jego obrzeżach Podstrefy Ekonomicznej i sięgnąć po pomoc oferowaną w imieniu Wojewody Podkarpackiego przez Dyrektora Wiesława Pajdę w trakcie obrad I części Sesji.
Wysoka Rado!
Budowa krytej pływalni wraz z infrastrukturą to największa inwestycja z budżetu miasta w ostatnich latach. W inwestycji tej zaangażowano już ogrom środków, zawarte są wiążące umowy, które rodzą skutki prawno-finansowe.
Zawieszenie realizacji i przesunięcie oddania do użytku basenu w bieżącym roku byłoby także zaprzeczeniem deklaracji przedwyborczych większości ugrupowań politycznych, jak również Pana Burmistrza. Należy więc wykorzystać wszystkie możliwości pozyskania dodatkowych środków pozabudżetowych i kontynuować rozpoczęte o nie starania. Problem wysokich kosztów eksploatacyjnych basenu jest także możliwy do rozwiązania poprzez wydzierżawienie części pomieszczeń zaplecza gospodarczego do prowadzenia działalności gastronomicznej, usługowej, jak również sprzedaży karnetów dla przedsiębiorstw, czy szkół wyższych, partycypacji w kosztach.
Wysoka Rado!
Stale wzrastająca liczba rodzin o niskich dochodach stwarza ogromne potrzeby przyspieszenia budownictwa komunalnego, jak również wspierania innych form budownictwa mieszkaniowego jak: Jarosławskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. Brak własnego majątku spółki stwarza konieczność poręczenia kredytów przez Gminę w Banku Gospodarstwa Krajowego a tym samym stworzenia realnych możliwości budowy dalszych dwóch budynków mieszkalnych o łącznej ilości 40 mieszkań.
Wsparcia finansowego wymaga też rozwijające się na terenie miasta budownictwo mieszkaniowe dla osób niepełnosprawnych.
Wszystkie działania inwestycyjne oprócz ogromnych zabiegów i przygotowań organizacyjnych wymagają przede wszystkim środków finansowych. Oprócz środków kredytowych i budżetowych gminy należy wzorem innych miast sięgać do realnych środków pomocowych z Unii Europejskiej. Aktualnie dla naszego miasta zostały zapewnione jedynie środki z funduszu PHARE w kwocie 2 mln Euro na rozbudowę oczyszczalni ścieków.
W pakiecie 196 mln Euro przyznanych przez Unię Europejską dla Województwa Podkarpackiego brak jest wniosków od Burmistrza Miasta Jarosławia na te środki.
Istnieje zatem pilna potrzeba przygotowania wniosków na planowane zadania inwestycyjne komunalne i drogowe. Wnioski te przygotowane we współpracy z sąsiednimi gminami mają większe szanse powodzenia przy ich rozpatrywaniu w instytucjach unijnych.
Wnioskujemy, by Pan Burmistrz Miasta w ramach posiadanych etatów utworzył dwuosobową komórkę do spraw aplikowania o pieniądze unijne.
Panie Burmistrzu!
Radni Klubu SLD w sposób aktywny wspierać będą Pana działania w realizacji słusznych, społecznie akceptowalnych poczynań społeczno-gospodarczych służących zaspokojeniu potrzeb jego mieszkańców.
Radni Klubu SLD wnioskują, by na najbliższej Sesji Rady Pan Burmistrz przedstawił Radzie informację o realizowanych i planowanych zadaniach społeczno-gospodarczych na 2003 rok z realistycznym przedstawieniem spraw finansów,czyli to, co miało być tematem wystąpienia na sesji wg porządku obrad.