Rozmowy na temat obwodnicy
31 stycznia 2001 r. w sali narad Urzędu Miasta Jarosławia
Burmistrz Jan Gilowski poprowadził spotkanie na temat przebiegu
drogi obwodowej Jarosławia w ciągu drogi krajowej Nr 4
Zgorzelec - Medyka. Z grupą ponad 200 mieszkańców miasta i gminy
Jarosław oraz gminy Pawłosiów - właścicieli terenów
przeznaczonych pod obwodnicę spotkali się przedstawiciele
Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych Biuro w Rzeszowie z
Dyrektorem mgr inż. Wiesławem Kaczorem oraz projektanci
warszawskiej firmy "Profil" z dr inż. Franciszkiem Pietruchą -
głównym projektantem na czele. Obecny był również wójt gminy
Pawłosiów Tadeusz Wojtuń, Zastępca Burmistrza Miasta Robert
Wiśniewski oraz naczelnicy i pracownicy merytorycznych
wydziałów Urzędu Miasta Jarosławia.
Przypomnę, że przez Jarosław przejeżdża ponad 20 tysięcy
samochodów w ciągu doby. Zatwierdzona 24 października ub.r.
przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych trasa przebiegu
obwodnicy została opracowana wg wstępnej koncepcji z 1972 r.
uaktualnionej w 1992 r. czyli północną stroną Jarosławia. Należy
ona do jednej z najdłuższych. Dyrektor GDDP Biuro w Rzeszowie
mgr inż. Wiesław Kaczor wyjaśnił, że na budowę obwodnicy w skali
kraju czeka ok. 80 miast. Generalna Dyrekcja w ciągu roku
rozpoczyna budowę 2 - 3 obwodnic. Jarosław dzięki opracowanej
koncepcji znajduje się w czołówce oczekujących na realizację,
która może zostać zatrzymana w przypadku protestów osób
zainteresowanych. Dla województwa podkarpackiego najpilniejsze jest wybudowanie obwodnicy w Jarosławiu i Jaśle.
Sam proces inwestycyjny musi być rozłożony na kilka lat, gdyż
składa się z dwóch etapów: lokalizacyjnego i opracowania
dokumentacji technicznej. Uzyskanie ostatecznej decyzji
lokalizacyjnej upoważni inwestora do nabywania prawa do terenu
(wykup działek). Kolejnym etapem jest uzyskanie pozwolenia na
budowę i możliwość ubiegania się o środki finansowe. Obecnie
trwają prace zmierzające do uzyskania decyzji o warunkach
zabudowy.
"Podstawą projektu drogi obwodowej Jarosławia było
zarezerwowanie pasa ok. 60 m szerokości w Miejscowym Planie
Zagospodarowania Przestrzennego - wyjaśniał dr inż. Franciszek
Pietrucha - Ponadto należy dostosować się do przepisów
budowlanych określających dostępność w zależności od kategorii
drogi oraz do przepisów z zakresu ochrony środowiska
naturalnego". Droga w Jarosławiu została określona jako GP
czyli jedna z najwyższych klas poza autostradami, dla której
dopuszczalna prędkość nie może przekroczyć 100 km/godz.
Założono 4 miejsca, w których będzie można włączyć się w
obwodnicę. Nie ogranicza to ewentualności przekroczenia drogi
obwodowej w poprzek. Rozwiązania techniczne preferują ruch
tranzytowy z dwupoziomowym skrzyżowaniem. Ponieważ część trasy
przebiegać będzie przez tzw. tereny zalewowe, muszą one zostać
odpowiednio zabezpieczone. Dlatego też planuje się wykonanie
kilkunastu dużych obiektów mostowych i kilkudziesięciu
przepustów.
Przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej wygrała firma
"Profil" sp. z o.o. z Warszawy, która stosuje nowoczesne
techniki komputerowe w procesie projektowania. Wykonanie
szczegółowych map łączy się z wejściem w teren geodetów,
wykonaniem pomiarów i analizy geotechnicznej. Przeprowadzono
już analizę wariantową biorąc pod uwagę każdy indywidualny
dostęp do działki.
"Pragnę podkreślić, że przy realizacji obwodnicy - zgodnie z
wymaganiami Unii Europejskiej - muszą być zachowane pełne
standardy ekologiczne poprzez zastosowanie urządzeń ochrony
środowiska. Aktualna droga E 4 nie posiada żadnych zabezpieczeń wynikających z ruchu samochodów" - zaznaczył Burmistrz
Jan Gilowski.
Postępowaniem administracyjnym zostało objętych 1200 stron.
Burmistrz Jan Gilowski apelował do właścicieli terenów, by nie
wstrzymywali procesu zmierzającego do uzyskania decyzji o
warunkach zabudowy. Każde odwołanie przesuwa termin wydania
decyzji lokalizacyjnej, co jest jednoznaczne z opóźnieniem
dalszego toku postępowania zmierzającego do wykupu terenów.
"Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie
rodzi praw do terenu oraz nie narusza własności i uprawnień osób
trzecich. Organ wydający decyzję stwierdza w decyzji zgodność
planowanego przedsięwzięcia z obowiązującym Miejscowym Planem
Zagospodarowania Przestrzennego. Nie może on odmówić ustalenia
warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli zamierzenie
nie jest sprzeczne z ustaleniami planu" - tłumaczył mgr inż.
Wiesław Kaczor.
Zofia Krzanowska
Informujemy, że w 2001 r.
Urząd Miasta Jarosławia
będzie nieczynny w dniach:
4 maja - piątek,
15 czerwca - piątek
2 listopada - piątek
24 grudnia - poniedziałek
31 grudnia - poniedziałek.
Odpracowanie nastąpi w soboty:
12 maja,
23 czerwca,
17 listopada
22 grudnia,
29 grudnia.