W dniach 17-24 sierpnia 2008 r. odbywał się w Jarosławiu XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni”.
Festwal Muzyki Dawnej jest największą, najważniejszą i najpiękniejszą imprezą kulturalną w naszym mieście – powiedział podczas ofcjalnego otwarcia burmistrz Andrzej Wyczawski.
Tegoroczna edycja odbywała się pod znakiem tradycyjnej muzyki. Pierwszy koncert (17.08.) w bazylice Matki Bożej Bolesnej, to muzyka Krety w wykonaniu greckiego zespołu „Ross Daly Quartet” z wykorzystaniem oryginalnych instru- mentów: liry kreteńskiej, tarhu, sazu, rababu, lauty i instrumentów perkusyjnych. Na Krecie krzyżowały się wpływy kulturowe z różnych części świata, co doskonale dało się usłyszeć właśnie w tej muzyce, która nosi w sobie ślady irlandzkich gam, afrykańskiej rytmiki i greckiej melodyki.
Tradycyjnej muzyce amerykańskiej poświęcony był kolejny koncert Tima Eriksena, w kolegiacie pw. Bożego Ciała (18.08.). Tim Eriksen przyjechał po raz pierwszy do Polski, a tym samym do Jarosławia, z północno-wchodniej części Stanów Zjednoczonych. Jest pieśniarzem, multinstrumentalistą, kompozytorem i poetą, a także popularyzatorem tradycji Sacred Harp, czyli zbiorowego śpiewu polifonicznych hymnów protestanckich.
Innego rodzaju tradycja – polskie pieśni maryjne wykonała, znana publiczności festwalowej, „Kapela Brodów”. Śpiew połączony z dźwiękami liry korbowej, fisharmonii, portatywu, fidela, cymbałów czy bębna zawsze przyjmowany jest z niezwykłym aplauzem.
Tradycję śpiewów liturgicznych Wielkiego Tygodnia poznaliśmy dzięki Arcybractwu Najświętszego Krzyża z Sessa Aurunca (20.08.). Publiczność dojrzewała do zetknięcia z polifonią Arcybractwa z Włoch dzięki poznaniu śpiewów bractwa z Korsyki czy Sardynii, występujących w poprzednich edycjach festwalu. Sposób ich śpiewania jest tradycyjny, sięgający swymi korzeniami XV stulecia, a więc początków renesansowej polifonii. W tej niezwykłej liturgii w kolegiacie pw. Bożego Ciała uczestniczyli m.in.: metropolita przemyski ks. abp Józef Michalik i ambasador Grecji Pantelis Carcabassis. Następnego dnia członkowie Arcybractwa Najświętszego Krzyża z Sessa Aurunca przybyli na spotkanie z burmistrzem Andrzejem Wyczawskim, podczas którego „zdradzali” kulisy swojego uczestnictwa w festwalu. Przekazali listy od burmistrza Luciano Di Meno i przeora Arcybractwa dra Luigi Tommasino z podziękowaniem za zaproszenie do Jarosławia.
Druga uczta dla melomanów tego samego wieczoru - również w kolegiacie - to kompozycje Piotra Wilhelmiego z Grudziądza. Niewielu jest wykonawców muzyki odkrytego niedawno kompozytora. Należą do nich „Schola Gregoriana Pragensis” (Praga), „Ars Nova” Jacka Urbaniaka, „Dekameron” Tadeusza Czechaka oraz występujący w Jarosławiu „Ars Cantus” kierowany przez Tomasza Dobrzańskiego.
Piętnastowieczną niemiecką muzykę klawiszową usłyszeliśmy 21 sierpnia br. w kościele oo. reformatów. Hiszpań- ski zespół „Tasto Solo” wykonał utwory znanego mistrza (Meyster ob allen Meystern) Konrada Paumanna, który jest największym przedstawicielem gwałtownie rozwijającej się niemieckiej szkoły instrumentów klawiszowych połowy XV wieku.
„Balet des Natons” czyli „Balet Narodów” zgromadził (22.08.) na jarosławskim rynku nie tylko miłośników dawnych instrumentów, technik grania czy śpiewania, ale też mieszkańców miasta, którzy z podziwem oglądali oryginalny taniec dworski z XVII i XVIII wieku. Tańczył znakomity polski zespół „Ardente Sole”, przy akompaniamencie orkiestry złożonej z czeskiego „Collegium Marianum” i słowackiego „Solamente Naturali”. Niezwykłe dźwięki skrzypiec barokowych, altówki (również barokowej), kontrabasu, klawesynu, wiolonczeli czy fetu traverso nieczęsto można usłyszeć na imprezach plenerowych.
Tego wieczoru odbył się również nocny koncert klasycznych pieśni perskich w kościele pw. św. Mikołaja i św. Stanisława. Ze znanym z ubiegłorocznego festiwalu, zespołem „Chakad” zaśpiewał popularny artysta Bahram Sarang. Trady- cyjną muzykę perską można podzielić na pięć gatunków: muzykę ludową, religijną, irańską muzykę popularną, muzykę cere- monialną i tradycyjną muzykę klasyczną. Ta ostatnia, to improwizacja, w której muzyk jest jednocześnie wykonawcą i kompozytorem.
Finałowy koncert (23.08.) był efektem tygodniowej pracy warsztatowej muzyków i uczestników festwalu. W pierwszej części koncertu zagrała Barokowa Orkiestra Festwalowa pod kierownictwem Zbigniewa Pilcha, natomiast w drugiej części koncertu publiczność usłyszała Chór Festwalowy pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa.
XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej zakończyła Msza św. gregoriańska pod przewodnictwem ks. bpa Adama Szala (24.08.). Śpiewy liturgiczne wykonali uczestnicy warsztatów, kierowanych przez znanych kantorów i muzykologów: Roberta Pożarskiego, ks. Radosława Jurewicza, o. Grzegorza Przechowskiego OP i Marcina Bornusa-Szczycińskiego.