Kierowana zagadnieniem rozwoju uzdolnień dzieci i koniecznością opracowania "Programu pracy z dzieckiem zdolnym", 8 marca br. wzięłam udział w sympozjum "Zdolność dziecka w aspekcie pedagogiki Montessori" w Linz. Było to możliwe dzięki poparciu Zastępcy Burmistrza Bogdana Wołoszyna.
W poszukiwaniach materiałów do opracowania programu wspomogła Prezes Polskiego Stowarzyszenia Montessori Małgorzata Miksza, która podsunęła mi pomysł wyjazdu do Linz. Z faktem wiązała się możliwość nawiązania kontaktów z placówkami montessoriańskimi. I tak się stało; poza udziałem w sympozjum, odwiedziłam Szkołę Podstawową w WELS, a taże odwiedziłam Przedszkole Caritas w Traun.
W ramach sympozjum podejmowano zagadnienia dot. szans rozwojowych dzieci przedszkolnych przez etapy szkolnej kariery ucznia. Moją uwagę przykuły zagadnienia:
- Satysfakcja z możliwości zorganizowania sympozjum w/w tematu.
- Preferowanie indywidualnego rozwoju, uczenie zindywidualizowane.
- Etap przedszkolny jako okres podnoszenia zdolności dziecka. Przedszkole stanowi bazę do budowania szans rozwojowych dzieci przed szkołą.
- Ujawnianie mocnych stron dziewczynek w dzieciństwie jest koniecznością z powodu mniejszych szans w dorosłym życiu.
- Konieczność nie selekcjonowania dzieci z rodzin socjalnych - aby stwarzać im równe prawa.
- Integracja dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi. Dzieci niepełnosprawne mają nikłe szanse.
- Niemcy i Austria po Skandynawii zajmują drugie miejsce pod względem rozwoju umysłowego i socjalnego dziecka w okresie przedszkolnym.
- Podczas sympozjum wzięłam udział w prezentacji umiejętności muzycznych dzieci niepełnosprawnych.
- Walory pedagogiki Montessori w wyzwalaniu talentów dzieci na różnych poziomach rozwoju. Dziecko niepełnosprawne może z powodzeniem uczyć się z dzieckiem sprawnym intelektualnie.
- Sukcesy osób niepełnosprawnych kierowanych metodą Montessori: np. dziewczynka głuchoniema - zdobyła zawód krawczyni i jest najlepszą krawcową w Linz.
- Podkreślano, iż reforma szkolna 1970 r. wspomogła rozwój dzieci ponieważ tworzenie grup mieszanych daje duże efekty w pracy, grupy rocznikowe nie stwarzają dogodnych warunków rozwojowych.
Podczas sympozjum sporządziłam wiele notatek, które posłużą naszej montessoriańskiej pracy. Polecam stronę: www.phlinz.at/begabungsfoerderung
Uczestniczyłam w warsztatach prowadzonych przez: p. Gerlinde Mayer-Kral oraz Marię Neuhauser nt. metody pedagogiki M. Montessori. Prezentowane tematy motywowały uczestników do refleksji, czego wyrazem były interesujące pytania dot. materiałów rozwojowo - edukacyjnych nt. talentów dzieci.
Warsztaty umożliwiły mi nawiązanie kontaktów z doświadczonymi nauczycielami szkół montessoriańskich. Podczas wizyty w klasie Montessori (klasa mieszana wiekowo) naucz. Marii Neuhauser i Christiny Jocher miałam możliwość obserwacji sposobów pracy z dziećmi szkolnymi. Szkoła już od 20 lat prowadzi metodę M. Montessori. W ostatnich dniach pobytu otrzymałam od Ch. Jocher z Wels Biuletyn Montessori Österreich zawierający artykuły i prezentacje warsztatowe.
Poza odwiedzeniem szkół byliśmy także w Przedszkolu im. św. Dionizego w Traun, w którym pracują dwie grupy przedszkolne i klasy elementarne. Placówka prowadzona jest przez Caritas, stosuje się w niej elementy pedagogiki M. Montessori. Oglądając place zabaw dla dzieci przy placówkach, zwróciłam uwagę na fakt, iż zawsze są one na dużej powierzchni, bogato wyposażone, często zadaszone umożliwiając dzieciom pobyt na świeżym powietrzu przy każdej niemal pogodzie.
Dziękuję w tym miejscu za okazaną troskę. W szczególności dziękuję Pani Prezes dr. Małgorzacie Miksza za propozycję tematu sympozjum w Linz. Pragnę podziękować Pani Elżbiecie Staniszewskiej i jej mężowi z Poznania za tłumaczenie tekstów.