Podsumowanie półmetka III kadencji
Dziedziną spędzającą sen z powiek jest trudna sytuacja
mieszkaniowa. W ostatnim czasie na terenie miasta Jarosławia
podjęte zostały działania mające na celu zmianę tego stanu.
Główną inwestycją jest budowa budynku komunalnego
wielorodzinnego przy ul. Wróblewskiego z planowanym terminem zakończenia 30 czerwca 2001 r. W bieżącym roku na inwestycję
uzyskano pomoc finansową z budżetu Wojewody Podkarpackiego w
wysokości 237 tys. zł. Nowo budowany budynek ma zaspokoić
potrzeby mieszkaniowe 30 rodzin. Znajduje się w nim: 12 mieszkań jednopokojowych (pow. ok. 40 m2 ), 8 mieszkań
dwupokojowych (pow. 54 m2 ), 10 mieszkań trzypokojowych (pow.
od 55 m2 - do 66 m2 ).
Inną formą wspierania budownictwa mieszkaniowego jest
powołanie Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Według opinii
Zarządu Miasta jest to najbardziej opłacalna forma realizacji
inwestycji mieszkaniowych. Wkładem gminy jest uzbrojona działka, na której powstanie budynek wielorodzinny, natomiast
pozostałe fundusze pochodzą z wkładów przyszłych lokatorów i
kredytu bankowego, poręczonego przez Gminę Miejską. W ten sposób
ma powstać budynek przy ul. Skarbowskiego. Zamieszka w nim 28
rodzin w lokalach o pow. ok. 53 m2 - 20 mieszkań, ok. 66 m2 -
7 mieszkań i 79 m2 - 1 mieszkanie.
Ponadto aktywnie wspierane są lokalne inicjatywy mieszkaniowe.
Jako przykład można podać zbycie w drodze bezprzetargowej
działek na rzecz Spółdzielni "Jarek" z przeznaczeniem pod
budowę bloku mieszkalnego.
* * * * *
Jednym z ważniejszych zadań było również sporządzenie studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta
Jarosławia. Obecnie projekt "studium" został przedłożony do
zaopiniowania organom zewnętrznym. Po uchwaleniu przez Radę
Miasta Jarosławia, "studium" stanie się aktem polityki rozwoju
przestrzenno - gospodarczego miasta. Drugą istotną funkcją
studium miasta będzie koordynacja ustaleń planów miejscowych.
* * * * *
Budowa drogi obwodowej Jarosławia jest dla władz miasta od lat
sprawą priorytetową. Podjęte w ostatnim czasie z inicjatywy
Senatora RP Andrzeja T. Mazurkiewicza i Zarządu Miasta szeroko
zakrojone, konkretne działania rokują nadzieję na urzeczywistnienie ponad 30-letnich oczekiwań społecznych. Intensywne
poczynania w tym zakresie doprowadziły do opracowania koncepcji
na całą trasę, a następnie do jej ostatecznego zatwierdzenia w
dniu 23.10. br. przez działającą przy GDDP w Warszawie Komisję
Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI). W listopadzie br.
złożony został wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu. Niezależnie od tego w znanym od ok. 30
lat pasie przebiegu obwodnicy nabywane są sukcesywnie tereny
niezbędne do realizacji tej inwestycji. Dla przyśpieszenia
rozpoczęcia budowy kierownictwo Urzędu Miasta podejmuje się
załatwiania szeregu spraw wykraczających poza ramy
działalności samorządu. Podczas spotkania zorganizowanego w
dniu 13.11. br. przez Podkarpackie Stowarzyszenie Samorządów
Terytorialnych, Minister Transportu i Gospodarki Wodnej J.
Widzyk poinformował, że rozpoczęcie inwestycji nastąpi w ciągu
kilku najbliższych lat po zakończeniu spraw formalno -
prawnych, dokumentacyjnych i własnościowych przy równoczesnym
braku sprzeciwów społecznych. Wieloletnie zaangażowanie oraz
determinacja Rady i Zarządu Miasta Jarosławia przy szerokim
poparciu innych kompetentnych urzędów i instytucji, po raz
pierwszy stwarza realną szansę rozpoczęcia w niezbyt odległym
czasie i rychłego zakończenia tej najważniejszej obecnie dla
Jarosławia inwestycji.
* * * * *
Zgodnie z opracowanym przez GDDP Biuro w Rzeszowie programem
poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drodze krajowej nr 4 w
granicach miasta Jarosławia, w październiku 1999 r. zostało
przekazane do eksploatacji po przebudowie skrzyżowanie ulic:
Grunwaldzkiej, Jana Pawła II, Słowackiego i Kraszewskiego.
Jeszcze w br. zostaną rozpoczęte podobne roboty w rejonie Pl.
Mickiewicza z terminem zakończenia we wrześniu 2001 r. Na
przebudowę kolejnego skrzyżowania ulic: 3 Maja i Hetmana J.
Tarnowskiego zostały rozpoczęte prace dokumentacyjne. W ramach
programu realizowane są również przebudowy nawierzchni chodników
przy ul. Krakowskiej, Jana Pawła II i 3 Maja.
* * * * *
W latach 1998 - 2000 w zakresie dróg miejskich gminnych
wykonano remonty kapitalne i modernizacje ulic: Mieszka I,
Przygrodzie, Garbarze, Matejki, Przemyska, Gębarowicza, Boczna
Przemyska, Cygańska Góra, Raszyńska, Lelewela, Z. Kopcia,
Boczna Elektrowniana, Grochowska, Słoneczna, Dominikańska,
Sanowa, Wandy, Włókiennicza, Boczna Sandomierska, Kruhel
Pawłosiowski. Dokonano także przebudowy schodów z Pl. Skargi do
ul. Panieńskiej. Z inicjatywy Zarządu Miasta i przy wydatnej
partycypacji miejskich środków finansowych wykonane zostały
przebudowy chodników podległych innym zarządcom, przy ul.
Słowackiego, Kraszewskiego, 3 Maja, Sikorskiego i Grottgera.
Na podobnych warunkach wykonany został parking przy ul.
Dominikańskiej.
* * * * *
Opracowano dokumentację techniczną i wykonano oświetlenie
ulic: Krakowskiej, Pawłosiowskiej, Sanowej i Grodziszczańskiej.
Tylko w 1999 r. uzyskano zwrot poniesionych na powyższe
inwestycje kosztów z budżetu Wojewody Podkarpackiego w wys.
300 tys. zł. Aktualnie wykonywane jest oświetlenie ulicy
Dominikańskiej i Przemyskiej.