Panie Burmistrzu, Szanowni Państwo !
Wiele
nas łączy. Mamy wspólny rodowód obejmujący m.in. Słowaków, Czechów i
Polaków mówiących językiem słowiańskim. Słowacka historia i literatura
podobnie jak Polska nacechowana jest wartościami chrześcijańskimi i
tendencjami wolnościowymi. Początki literatury słowackiej wiążą się z
działalnością braci słouńskich: świętych apostołów Cyryla i Metodego
czczonych również w Polsce.
W okresie zniewolenia ateistycznego Słowacy mieli swojego kapłana Rafała Steikę, który podobnie jak nasz ks. Prymas 1000-lecia Stefan Kardynał Wyszyński bronił wartości chrześcijańskich.
Słowacy spokojni, oszczędni i pracowici o wszechstronnie wrodzonych zdolnościach z uporem bronili swej odrębności narodowej i językowej. Dzięki tym cechom naród słowacki zdołał zachować w ciągu wieków swoje oblicze, język, kulturę i uzyskać upragnioną wolność.
Zgodnie z transformacją ustrojową pojawia się w naszych krajach w obszarze życia społeczno-gospodarczego samorząd jako pierwsza po rodzinie społeczność mieszkańców. Potrzebuje on społecznej zgody co do podstawowych wartości prawa naturalnego, celów życia społeczno-gospodarczego oraz stanowienia prawa lokalnego. Te wymogi mogą zapewnić tylko ludzie sumienia, którzy świadomie poświęcają się dla dobra mieszkańców gminy. W polskim ustawodawstwie o samorządzie gminnym Rada Miasta uprawniona jest do "współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw" oraz do "przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych". W świetle naszego prawa istnieje możliwość współpracy z bliskimi sąsiadami co pozwoli na korzystne wspólne działanie w trosce o ideały, o byt i przyszłość naszych Ojczyzn.
Nasz gród Jarosław szczyci się piękną zabytkową architekturą, ciekawą historią, bogatą kulturą i tradycją chrześcijańską. Nowo wybrana Rada Miasta stawia sobie za cel ożywienie współpracy naszych społeczności w różnych dziedzinach. Istnieje możliwość w dziedzinie gospodarczej, ochronie naturalnego środowiska, kultury, turystyki, nauki, kontynuowania wymiany młodzieży na koloniach, wymiany doświadczeń w działalności samorządów i poszukiwania nowych twórczych inicjatyw.
Wierzę
mocno w partnerską wspólnotę naszych narodów, ich siłę moralną,
godność, honor i wierność swemu dziejowemu powołaniu. O tym fakcie
będzie nam Polakom przypominać tablica z nazwą ulicy Michalovska w
najbardziej ruchliwym centrum naszego grodu.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado!
Przedstawiony
projekt uchwały w sprawie powołania Miejskiego Centrum Informacji
Turystycznej w Jarosławiu w oparciu o art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "h"
ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym przewiduje
tworzenie, likwidację i reorganizację przedsiębiorstw, zakładów i
innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek.
Do projektu uchwały nie dołączono regulaminu określającego wewnętrzną strukturę organizacyjną i prawne zasady działania komórek funkcjonalnych "Centrum" zgodnie z wyżej wymienioną ustawą.
Wprawdzie z postanowień ogólnych statutu Miejskiego Centrum Informacji Turystycznej, § 1 wynika, że "Centrum" ma być samodzielną jednostką organizacyjną działającą jako jednostka budżetowa miasta Jarosławia. Jednak kojarzono tu mylnie dwa pojęcia, tj.: samodzielną jednostkę organizacyjną i jednostkę budżetową miasta. Jednostką budżetową zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jest jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego. Gospodarkę budżetową metodą budżetowania brutto realizują jednostki budżetowe, a gospodarkę budżetową metodą budżetowania netto - jednostki organizacyjne, tj. zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne i fundusze celowe. Rozróżnienie tych form organizacyjnych ma charakter obiektywny, uwarunkowany istotą zjawisk z zakresu finansów publicznych oraz w dążeniu do racjonalnej gospodarki budżetowej.
Tak więc, proponowana samodzielna jednostka organizacyjna nie może wbrew prawu działać jako jednostka budżetowa miasta Jarosławia. W projekcie nie przewidziano formy organizacyjno - prawnej proponowanej jednostki organizacyjnej i źródeł jej finansowania. Wspomniana poz. 989 w Dzienniku Ustaw Nr 15 z 2003 r. o finansach publicznych po prostu nie istnieje.
Z punktu widzenia ekonomicznego projekt uchwały pogorszy i tak już złą sytuację finansową miasta.
Dla wyjaśnienia pojęcia "jednostki organizacyjnej" podaję jej krótką charakterystykę. Zakład budżetowy zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z uzyskanych przychodów własnych. Zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną samodzielną i posiada rachunek bankowy.
Formą samodzielnej jednostki organizacyjnej jest gospodarstwo pomocnicze. Zapewnia powiązanie wydatków z przychodami i sprzyja bardziej racjonalnemu działaniu i wykorzystaniu środków publicznych. Istota tkwi w odrębności organizacyjnej i finansowej w ramach jednostki budżetowej, przy której prowadzi działalność. Rozlicza się z budżetem osiągniętym wynikiem finansowym. W świetle art. 21 ust. 1 ustawy o finansach publicznych środkami specjalnymi są środki finansowe, gromadzone przez jednostki budżetowe na wyodrębnionych rachunkach bankowych z tytułu spadków, darowizn, odszkodowań itp. Podstawą gospodarki finansowej stosowaną w działalności budżetowej są tzw. fundusze celowe, którego przychody pochodzą z dochodów publicznych, a wydatki przeznaczone są na realizację wyodrębnionych zadań zgodnie z art. 22 ust. 1 wspomnianej wyżej ustawy.
Ostatecznie o wyborze odpowiedniej formy organizacyjno - prawnej samodzielniej jednostki organizacyjnej dla realizacji zadań "Centrum" może zadecydować Rada Miasta, ale po uprzednim przygotowaniu projektu uchwały, zgodnie z wymogami stanowienia prawa lokalnego. Regulacje prawne zabezpieczając samodzielność jednostek samorządowych jednocześnie zakreślają wyraźnie jej granice.
W związku z powyższym składam wniosek o oddalenie projektu uchwały w sprawie powołania Miejskiego Centrum Informacji Turystycznej w Jarosławiu jako niedopracowany i niezgodny z ustawą o samorządzie gminnym i cytowaną ustawą o finansach publicznych.
Reasumując powyższe dane samodzielna jednostka organizacyjna nie może działać jako jednostka budżetowa miasta Jarosławia.
Stanowisko powyższe jest zgodne z opinią Komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego Rady Miasta Jarosławia oraz Stowarzyszenia "Mała Ojczyzna".