- wzmocnienie poczucia europejskiej jedności, uniwersalności z jednoczesnym zaakcentowaniem unikatowości i wyjątkowości każdego miejsca, regionu leżącego na historycznym kupieckim szlaku;
- mocne i spektakularne osadzenie regionów w tradycji historycznej;
- ukazanie tradycji, powiązań oraz wzajemnych kontaktów na płaszczyźnie kultury (muzyki, tańca, obrzędowości, biesiadowania, itp.);
- budowanie trwałej europejskiej tożsamości (ze szczególnym uwzględnieniem roli Polski jako kraju łączącego różne europejskie kultury) z realizacją idei społeczeństwa obywatelskiego;
- podkreślenie roli miast, regionów znajdujących się na szlaku w historii Polski i Europy;
- stworzenie okazji do podjęcia działań integrujących społeczność lokalną;
- prezentacja możliwości i dorobku środowisk twórczych miast realizujących projekt (ze szczególnym uwzględnieniem artystów amatorów, młodzieży, osób niepełnosprawnych);
- prezentacja regionalizmów, dawnych tradycji charakterystycznych dla poszczególnych regionów, przypomnienie dawnych ginących zawodów;
- upowszechnienie aktywnego modelu spędzania wolnego czasu poprzez zabawę połączoną z edukacją kulturową;
- niekonwencjonalna promocja regionów, miast oraz idei integracji europejskiej;
- atrakcyjne uzupełnienie oferty turystycznej;
- dla mieszkańców zarobek i interesująco spędzony czas.
Już w marcu br. odbyły się pierwsze rozmowy z Przewodniczącym Komisji Kultury, Promocji i Ochrony Zabytków Rady Miasta Krakowa Stanisławem Handzlikiem, który w poprzedniej kadencji pełnił funkcję Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa. Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że zapadła decyzja o zapoznaniu z nim wszystkich członków komisji. W spotkaniu, które odbyło się w Sali Kupieckiej uczestniczyli m.in.: Barbara Turlejska Zastępca Dyrektora Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Michał Kozioł Kancelaria Rady Miasta i Dzielnic Krakowa, Jacek Maria Stokłosa Główny Plastyk Miasta, a także Jadwiga Górska Wiceprezes Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Miłośników Jarosławia. Członkowie Komisji jednomyślnie skierowali do Prezydenta Miasta Krakowa wniosek o przeanalizowanie możliwości finansowych i organizacyjnych partycypacji Miasta Krakowa w tym ciekawym przedsięwzięciu sugerując włączenie "jarmarku" w obchody przyszłorocznego "Święta Miasta" i 25-lecia współpracy z Norymbergą.
Założenia projektu "Na kupieckim szlaku":
- cykliczna impreza (jarmarki) odbywająca się co roku od maja do października,
- konwój (karawana kupiecka) gościłby w kolejnych miastach organizując kilkudniowe imprezy (artystyczno-handlowe, festyny),
- w każdym z nich po uroczystym przywitaniu przez włodarzy oraz symbolicznym przekazaniu kluczy do miasta, paradny wjazd konwoju rozpocząłby jarmark,
- preferowane miejsce - staromiejski rynek
- jarmarki odbywałyby się według szczegółowo opracowanego programu (w załączeniu ramowy scenariusz),
- promocja przez media (telewizja, radio, prasa),
- targi, wystawy, reklama, promocja, sprzedaż wyrobów przez producentów biorących udział w jarmarku,
- konferencje naukowe, gospodarcze i historyczne.