Wyszczegónienie | Lata w tys. zł | ||||
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
Dochody ogółem w tym: | 40.256.427 | 45.729.000 | 48.044.729 | 51.515.372 | 33.984.290 |
Dochody własne w tym: | 21.813.533 | 23.821.456 | 24.729.685 | 27.353.466 | 17.470.169 |
dochody realizowane bezpośrednio przez urząd | 13.512.302 | 14.675.049 | 14.618.972 | 16.745.360 | 12.513.718 |
dochody realizowane przez urzędy skarbowe | 423.827 | 463.473 | 431.195 | 937.894 | 321.153 |
udziały w podatkach państwowych | 7.876.404 | 8.682.934 | 9.679.518 | 9.670.212 | 4.635.298 |
dotacje celowe | 6.905.979 | 8.880.208 | 9.592.433 | 6.430.869 | 4.335.164 |
subwencje | 11.545.915 | 13.027.336 | 13.722.611 | 17.731.037 | 12.178.957 |
Podstawowym rodzajem dochodów gminnych są podatki i opłaty lokalne oraz udziały w podatkach centralnych.
Subwencje i dotacje są wyrazem redystrybucji publicznych zasobów pieniężnych stosowanej w ramach systemu budżetowego. Z jednej strony uzupełniają one dochody gminy, z drugiej stanowią środek silnej ingerencji organów centralnych. Gminy rzadko mają bezpośredni wpływ na wysokość subwencji i dotacji.
W kwotach zbiorczych dochody ogółem wzrastały nominalnie w stosunku do roku poprzedniego odpowiednio: w roku 1999 o 13,6%, w roku 2000 o 5,1%, w roku 2001 7,2% podczas, gdy wskaźnik inflacji za 1999 rok wyniósł 7,3 %, za 2000 rok wyniósł 10,1% za 2001 prognozowano wskaźnik inflacji 6,6%. Niższe niż wskaźnik inflacji dochody zanotowano w roku 2000, znacznie wyższe niż wskaźnik inflacji uzyskano natomiast w roku 1999. Zjawisko wzrostu dochodów w 1999 r. przy spadku dochodów z udziału w podatku dochodowym od osób prawnych spowodowane było dużym wzrostem wpływów z pozostałych dochodów własnych, dotacji celowych w tym na własne zadania inwestycyjne oraz subwencji rekompensującej. W tym miejscu należy wspomnieć, że miasto na przestrzeni lat 1997- 2000, w związku z wpisaniem do budżetu centralnego inwestycji wodociągowej pn. Zakład Uzdatniania Wody otrzymywało bardzo duże środki na dofinansowanie tej inwestycji i tak za rok:
1998 - 2.080.000 zł,
1999 - 3.018.000 zł,
2000 - 3.140.000 zł.
W tych latach miało to bardzo duży wpływ na strukturę budżetu zarówno po stronie dochodów jak i wydatków .
Niższe niż wskaźnik inflacji dochody roku 2000 związane były ogólnym spadkiem wpływów z własnych dochodów podatkowych, subwencji ogólnej oraz dotacji celowych na własne zadania bieżące.
Struktura dochodów według ich konstytucyjnego podziału na dochody własne, dotacje celowe i subwencje ogólne ulega zmianie, bowiem udział dochodów własnych w całości podlega systematycznemu obniżeniu na rzecz subwencji i dotacji celowych.
W ramach wydatków budżetu miasta największe i najistotniejsze znaczenie mają dwa rodzaje wydatków na inwestycje oraz oświatę, ponieważ w swej istocie dają wyraz nakładów miasta na rozwój jego potencjału zarówno intelektualnego oraz infrastrukturalnego.
Wyszczególnienie | Lata w tys. zł | ||||
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
Wydatki ogółem: | 40.440.130 | 47.735.950 | 53.717.848 | 53.204.569 | 31.624.725 |
wydatki inwestycyjne | 8.008.992. | 10.359.196 | 14.391.708 | 8.458.122 | 1.715.000 |
wydatki oświatowe | 16.168.913 | 18.956.219 | 21.513.550 | 23.498.571 | 15.893.838 |
Poziom wydatków na zadania oświatowe systematycznie wzrastał w poszczególnych latach i nie był to tylko wzrost wynikający tylko z stopnia inflacji czy wzrostu cen towarów i usług. Wzrost ten był powodowany troską o wysoki poziom oświaty na poziomie podstawowym i gimnazjalnym w mieście. Na wysokim poziomie utrzymywał się także stan wydatków w poszczególnych latach na inwestycje miejskie. Był on m.in. podyktowany troską o polepszenie jakości życia mieszkańców poprzez finansowanie inwestycji w zakresie gospodarki wodno - ściekowej, inwestycjami w oświacie, a obecnie inwestycja w zakresie kultury fizycznej tj budową krytej pływalni dla mieszkańców miasta.