MILENIJNY FESTIWAL MUZYKI DAWNEJ
27 sierpnia br. zakończył się VIII Międzynarodowy Festiwal
Muzyki Dawnej "Pieśń naszych korzeni", który odbył się pod
hasłem "Bliżej Rzymu".
"W ubiegłym roku byliśmy gdzieś Między Bizancjum a Rzymem. Na
skutek jednak nierównych poziomów liturgii znaleźliśmy się w
naszej ubiegłorocznej debacie bliżej Bizancjum niż Rzymu.
Teraz podejmujemy wysiłek przeniesienia się w stronę łacińskiego bieguna" - napisał w przedmowie do programu Marcin
Bornus - Szczyciński, twórca i dyrektor artystyczny Festiwalu.
I tak właśnie było. Bornus Consort zainaugurował Festiwal Mszą
na Św. Dominika wg dominikańskiego Prototypu Antyfonarza z
Klasztoru św. Sabiny w Rzymie i traktatu Hieronima z Moraw.
Następnego wieczoru kolońska Sequentia, przedstawiła pieśni i
opowieści, jakie rozbrzmiewały w XII w. na północno-francuskim
dworze Marie de Champagne. Jeżeli przypomnimy sobie
starofrancuski poemat epicki "Pieśń o Rolandzie" w pełni
docenimy barwę i dramaturgię całego występu.
Włoski zespół La Reverdie zaproponował słuchaczom
"Średniowieczną pielgrzymkę ze Skandynawii do Miejsc
Apostolskich". Ponadnarodowy walor świętych miejsc Rzymu uczynił
miasto punktem przyciągania dla europejskich społeczności
wszystkich stanów. W pobliże świątyni Fides Vera przybywali
wodzowie i wojownicy i właśnie te wędrówki zrodziły język
muzyczny, na który złożyły się różnorodne tańce oraz pieśni
wielu krain. Tego właśnie byliśmy świadkami w Kolegiacie podczas
koncertu i pięciu bisów.
Kolejny wieczór przyniósł "Hymny łacińskie i estońskie" w
wykonaniu dobrych znajomych z zespołu Linnamuusikud. Estończycy
jak zawsze uduchowieni, wprowadzili słuchaczy w pełen mistycyzmu
i refleksji nastrój.
Czwartkowy wieczór w cerkwi konkatedralnej w Jarosławiu w
całości wypełniony został "Śpiewami na święta prawosławne",
które wykonał moskiewski zespół Sirin. Mogliśmy zagłębić się w
staroruską sztukę śpiewaczą XII-XVII wieku, która wraz z całym
jej pięknem i złożonością została utracona w przeciągu stuleci,
głównie na skutek zmiany orientacji kulturowej Rosji w XVIII
wieku. Dlatego powrót do tych śpiewów jest przede wszystkim dla
Andrieja Kotova kierownika zespołu Sirin, próbą duchowego
odkrycia podstaw kultury prawosławia.
Zespół Cufraterna di a pieve di a serra z Korsyki wykonał
"Tradycyjne liturgiczne pieśni korsykańskie". Koncert odbył się
pod honorowym patronatem J.E. Benoit�a D'aboville ambasadora
Francji w Warszawie. Z zespołem wystąpił Marcel Peres, jeden z
najwybitniejszych wykonawców i badaczy muzyki dawnej, który
tym samym w Jarosławiu pojawił się po raz czwarty z rzędu. Jako
specjalista w badaniu i interpretacji muzyki średniowiecznej
nie ogranicza się do analizy źródeł historycznych, ale zwraca
uwagę na tradycję ustną, praktykowaną w wielu rejonach basenu
Morza Śródziemnego i Azji. Z zespółem Cunfraterna di a pieve
di a Serra w piątkowy wieczór w Bazylice NMP OO. Dominikanów
zaproponował słuchaczom "dwugłos" wokalno-organowy.
I wreszcie sobotni wieczór. W Kolegiacie jarosławskiej
wystąpiła jedna z najlepszych orkiestr barokowych świata - La
Petite Bande z Brukseli. Zespół wykonał Wielką Mszę h-moll J.S.
Bacha opartą na wzorach wziętych wprost z ówczesnej bachowskiej
praktyki. Sigiswald Kuijken - szef zespołu we wprowadzeniu do
koncertu napisał: "Po wielu latach wykonywania muzyki wokalnej
Bacha (pasji, motetów, Mszy, kantat) z chórem w tradycyjnym
sensie tego słowa, zaczynam ponownie odkrywać te partytury. Gdy
tylko przyjmie się zasadę obsadzenia partii chóralnych solistami
i wykorzystania tych samych solistów w ariach i recytatywach, w
fragmentach zespołowych (cori), wszystko wydaje się nagle
odnajdywać swoje miejsce". Bach jako kantor używał w swoich
kantatach, motetach, pasjach tylko jednego śpiewaka w głosie,
nie był to chór w dzisiejszym znaczeniu tego słowa, ale "chór"
oznaczało zespół wokalny w którym, k i l k u śpiewaków
śpiewa tę samą partię, dając w rezultacie dużą liczbę
wykonawców. Prezentując takie wykonanie zespół uczcił w ten sposób 250-tą rocznicę śmierci kompozytora.
Warto zaznaczyć, że w tym roku zainteresowanie festiwalem
osiągnęło apogeum. Przyjechali do Jarosławia melomani z kraju i
Europy. Koncerty festiwalowe relacjonowały wszystkie
najważniejsze media: Telewizja Polska i Regionalna, Program II
Polskiego Radia jak zwykle rejestrował wszystkie koncerty,
media internetowe tj. Internetowy Dziennik PAP i portal ONET;
dzienniki ogólnokrajowe: "Rzeczpospolita" i "Gazeta Wyborcza",
"Tygodnik Powszechny" i tygodniki regionalne. Tak więc
Festiwal jest nie tylko jedyną ważną imprezą międzynarodową, ale
stał się najważniejszą imprezą medialną w najszerszy sposób
promującą nasze miasto.
Członek Zarządu Miasta
Andrzej Wyczawski
"Pomocna dłoń"
- to działająca półtora roku fundacja, która zajmuje się
organizowaniem pomocy dzieciom i młodzieży znajdującym się w
trudnej sytuacji materialnej. Prezesem fundacji jest p. Alicja
Zając, której osobiste zaangażowanie sprzyja powodzeniu akcji.
Podczas kwesty zorganizowanej przy obchodach milenijnych 16-18
czerwca br. zebrano 2.736 zł, z czego 750 zł otrzymali
harcerze na dofinansowanie kosztów wyjazdu do Gniezna na Zlot
Harcerzy, zaś 600 zł na wsparcie wypoczynku w Krempnej, członków
12 Jarosławskiej Drużyny Harcerskiej .
Podczas zbiórki przeprowadzonej 22 lipca br. w czasie Jarmarku
Muzyki Country zebrano 149,20 zł, 29 lipca przy imprezach "Lata
z Radiem" - 729,73, natomiast kwesta w dniu 15 sierpnia
przyniosła 260,18 zł. Kwotę 370 zł fundacja przekazała dla
harcerzy z rodzin dotkniętych ubóstwem na zakup podręczników i
artykułów szkolnych.
W imieniu prezesa fundacji apelujemy o dalszą życzliwość i pomoc
dla potrzebujących młodych ludzi.
Nr konta: 90960004 - 2264 - 27016 - 11 Bank Spółdzielczy
Jarosław.